Решаване на проблеми по математика в началното училище – експеримент в две класни стаи
Ключови думи :
обучение по математика, начално училище, решаване на проблеми, учене чрез решаване на проблеми, проблемен подход, проблемно-базирано ученеРезюме
Похватът решаване на проблеми е слабо познат в преподаването на математика в началното училище в България. В традиционната методика проблемна ситуация се използва за представяне на нови знания, които учителят демонстрира след това. Изправянето на учениците пред учебни ситуации, в които те самостоятелно или в малки групи изследват възможни стратегии за справяне, е мощен инструмент за повишаване на качеството на образователния процес. За да се провери какви са предимствата и недостатъците на метода, в края на учебната 2020/2021 беше проведено експериментално изследване в два класа – в традиционно и в алтернативно училище. Резултатите дават основание да се търсят възможности за разширяване на изследванията в тази посока и за изграждане на педагогически модели за включване на решаване на проблеми като интегрална част от процеса на преподаване и учене.
Библиография:
Алексиева, Л. (2020). STEM в контекста на държавния образователен стандарт по математика за началните класове, Образование и изкуства: Традиции и перспективи. https://fnoi.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2020/11/bizhkov.pdf
Атанасова, Н. (2014). Проблемно базираното обучение в училище – архаизъм или иновация. В: „Български учител“, № 2, с. 45 – 54, ISSN 1314–9482; „Образование и развитие“, ISSN 2603–3577.
Десев, Л. (2018). Речник по психология. София: Булгарика.
Kirova, G. Fourth grade project “Sofia – capital of Bulgaria”, Knowledge International Journal, Vol. 31.2, Skopie, 2019, p. 539 - 542.
Минчева, Р., Чаркова, П., Иванова, Ст. (2017). Проблемно-продуктивната стратегия и варианти за нейното приложение в обучението по математика в 1 – 4 клас. В: Студентски алманах. Т. 4. Стара Загора: Педагогически факултет – Тракийски университет.
Над 49 000 ученици са заявили желание да се явят на ДЗИ през май (2021). Министерство на образованието и науката, 2 април. https://mon.bg/bg/news/4119.
Новакова, З. (2004). Методика на обучението по математика в началните класове. София: Веда Словена – ЖГ.
Пойа, Д. (1972). Как се решава задача. София: Народна просвета.
Стратегия за учене през целия живот. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/lifelong-learning-strategy-12_bg.
Резултати от участието на българските ученици от 4. клас в Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS (2020). Резултати от Международното изследване TIMSS 2019, Център за оценяване в предучилищното и училищното образование, 9 декември. https://copuo.bg/upload/docs/2020-12/TIMSS2019_resultati.pdf.
Изследователска програма и концептно-базирано учене на International Baccalaureate. Фондация за образователна трансформация. https://transform.bg.
Dewey, Jhon., How We Think. Dover Publications; Revised ed. edition (July 10, 1997).
International Baccalaureate https://www.ibo.org/.
NCTM (2003). Teaching Mathematics Through Problem Solving=Prekindergarden - Grade 6.
PISA (2012) Results. Creative Problem Solving. Student`s Skills In Tackilng Real-Life Problems. Volume 5.
UN General Assembly, Transforming our world : the 2030 Agenda for Sustainable Development, 21 October 2015, A/RES/70/1, https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html.