Ролята на дигиталните ресурси в практическото обучение по специалности „логопедия“ и „специална педагогика“
Ключови думи :
дигитални ресурси, практическо обучение, електронна средаРезюме
Приложението на дигитални учебни ресурси при изграждането на практически знания и умения у студентите е въпрос, свързан не само с предизвикателствата на съвременните образователни реалности. Създаването на богат набор от дигитални учебни ресурси ще допълни и витализира образователния процес както в електронната, така и в традиционната среда за обучение на студентите от специалности „Логопедия“ и „Специална педагогика“. Целта на статията е да открои перспективата на студентите по отношение на спецификите на дигиталните ресурси и тяхната насоченост. Методът на изследването е електронна анкета (тип „Гугъл формуляр“) с осем въпроса от затворен тип, част от отговорите на които са оформени като Ликертова скала. Анкетата е попълнена от сто и двама студенти от бакалавърска, магистърска и докторска степен по специалности „Логопедия“ и „Специална педагогика“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Резултатите от направеното проучване показват категорични предпочитания на студентите към приложението на дигитални учебни ресурси от типа на видео и аудио файлове в обучението по специалността. Като основен извод се посочва, че според студентите подобен тип ресурси дават възможност за съвместни коментари с помощта на преподавателя, по-задълбочен преглед и анализ на по-голямо разнообразие от случаи в сравнение с реалната среда.
Библиография:
Желева, Е. (2012). Практическото обучение за формиране на бъдещите медицински специалисти във висшето училище, Научни трудове на Русенския университет, Том 51, серия 8.3., с. 143-146.
Кирилов, Р. (2019). Информационни проблеми на практическото обучение, Сборник научни трудове на УНСС, том 2, ИК-УНСС 185-196. http://unwe-research-papers.org/uploads/ResearchPapers/RP_vol2_2019_No09_R%20Kirilov.pdf, изтеглен на 25.01.2021.
Лазарова, С. (2016). Фактори за успешно прилагане на смесено обучение в съвременния университет https://www.mon.bg/upload/13808/05_Stoyanka_Lazarova_VTU.pdf, изтеглен на 25.01.2021.
Мерджанов, И. (2014). Електронното обучение в академичен контекст – предпоставки, форми и граници, конференция „Икономика и мениджмънт на иновациите – съвременни теории и практики“, Варна. https://www.researchgate.net/publication/274080242_Elektronnoto изтеглен на 25.01.2021.
Пейчева-Форсайт, Р., Р. Божанкова, В. Ковачев, Е. Ковачева. (2020). Стратегия за развитието на електронното и дистанционното обучение в Софийски университет. https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/content/download/54417/453800/version/2/file/e-learning.pdf, изтеглен на 25.01.2021.
Brower, N. & Robijns, F. (2014). In Search of Effective Guidance for Pre-service Teachers’Viewing of Classroom Video. In: Calandra B. & Rich, P.J. (Ed.) Digital Video for Teacher Education. NY and London, Routledge Tylor&Francis, https://doi.org/10.4324/9781315871714.
Comitee Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopedes de l’Union Europeene, CPLOL (2009). Position Statement on Practice Education during Initial Speech and Language Therapy Education Programs, https://cplol.eu/images/practice-educ_pos_stat.pdf, изтеглен на 05.01.2021.
Ilieva, J., Killingley, P., Tsiligris, V. (2019). The shape of global higher education: International Comparisons with Europe. https://www.researchgate.net/publication/333220272
Mercader, C. & Gairín, J. (2020). University teachers' perception of barriers to the use of digital technologies: the importance of the academic discipline. Int J Educ Technol High Educ 17, 4 (2020). https://doi.org/10.1186/s41239-020-0182-x.
Sherin, M.G. & Russ R.S. (2014). Teacher Noticing via Video: The Role of Interpretive Frames. In: Calandra B. & Rich, P.J. (Ed.) Digital Video for Teacher Education. NY and London, Routledge Tylor&Francis, https://doi.org/10.4324/9781315871714.