Концепти за природата при малките ученици
Ключови думи :
концепти за природата, умствени операции, екологична култураРезюме
Човекът е неразривно свързан с природата. От появата му до наши дни нито една негова фундаментална потребност не е
задоволявана без употребата на природните ресурси. Замърсяването на въздуха, почвата и водите придоби огромни мащаби и представлява непосредствена заплаха за човешкия живот, то предостави нови предизвикателства на човечеството. Сред появилите се концепции относно проблемите по опазването и възстановяването на околната среда екологичната намери широк отзвук в обучението на различните нива. В началната образователна степен учениците трябва да разбират концептите, свързани с екологията, да ги овладяват правилно, задълбочено и трайно. В тази връзка съществено значение имат умствените операции и стимулите oт процеса на обучението и цялостната външна среда. На базата на екологичните концепти чрез ефективно екологично обучение да се формира природосъобразно поведение и природосъобразен начин на живот, да се формира екологична култура.
Библиография:
Василева, Е. Детето в началното училище. София, 2002.
Василева, Е. Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства. София, 2004.
Василева, Е. Урокът в началното училище. София, 2004.
Десев, Л. Речник по психология. 1979, s. 121.
Десев, Л. Речник по психология. 1999, s. 491.
Крайг, Г. Психология развития. „Питер“, 2000, s. 475.
Красних, В. В. Этнопсихолитнгвистика и лингвокультурология: Курс лекций. -М.: ИТДГК «Гнозис», 2002, s. 12, 284.
Кубрякова, Е. С., Демъянков, В. З., Панкарц, Ю. Г., Лузгина, Л. Г. Краткий словарь когнитивных терминов. – М.: Изд-во МГУ им. М. В. Ломоносова, 1996, s. 30-96.
Мирчева, И., Джамбазова, Е. Докосване до природата. 2006.
Петрова, В. 12 интерактивни метода в обучението по „Роден край“, „Околен свят“, „Човекът и природата“, „Човекът и обществото“ в I – IV клас. Стара Загора, 2009.
Петрова, В. Детските концепти за природата. Ст. Загора, 2005.
Пирьов, Г., Десев, Л. Педагогическа психология. Второ издание, 1979, s. 121-129.
Пирьов, Г. Детето „Веда Славена”. София, 1998.
Пирьов, Г. Педагогическа психология. София, 1956, s. 67-83.
Пирьов, Г. Педагогическа психология. С., 1971, 110-111.
Пиаже, Ж. Психология интелекта. Логика и психология. М. „Просвещение”, 1992, s.127.
Славянова, Л. Научни трудове на Русенския Университет, 2016, том 55, серия 11.
Стаматова, Р. Екологично образование на учениците от I до IV клас „От теория към практика“. Бургас, 2007.
Стаматова, Р. Занимателни екологични аспекти при обучението по „Роден край“, „Околен свят“, „Човекът и природата“ I – IV клас. Бургас, 2007.
Толстой, Н. И. Избранные труды. Т. I. Славянская лексикология и семасиология. Москва, 1997, s. 312.
Христова, С., Бойчева, В. Екология и възпитание. София, 1997.
Toman, U. (2018). An investigation into the learning of ecological concepts. European Journal of Educational Research, 7(3), 631-628. doi: 10.12973/eu-jer.7.3.631.
Johnson, B. and Činčera, J. University of Arizona, Tucson, Arizona, USA, b. Masaryk University, Brno, Czech Republic; Studies in Educational Evaluation.