ПОДХОДИ ЗА ПРЕПОДАВАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ В БЪЛГАРИЯ И ПО СВЕТА: СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ И ПРЕПОРЪКИ ЗА РАЗВИТИЕ

Автори

  • Любка Алексиева Софийски университет „Св. Климент Охридски“ https://orcid.org/0000-0002-7877-5792
  • Гергана Костадинова Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Даяна Илиева Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Диляна Кенанова Софийски университет „Св. Климент Охридски“

DOI :

https://doi.org/10.60059/ESS.2024.2.3-36

Ключови думи :

ИКТ, начално образование, дигитално образование, подходи на преподаване

Резюме

Статията изследва различните подходи за преподаване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в началното образование. Фокусира се върху практиките в България и други страни като Финландия, Великобритания, Япония, САЩ (Масачузетс), Русия, Испания и Швейцария. Основните подходи, разгледани в статията, включват преподаването на ИКТ като междупредметна тема, като отделен учебен предмет или интегрирани в други учебни предмети.
В България ИКТ се въвежда като отделен предмет – компютърно моделиране, в 3. клас, но се интегрира и в други учебни предмети. В международен контекст обаче много държави започват обучението по ИКТ още от 1. клас, използвайки междупредметни и интегративни подходи, за да развият основни дигитални умения и критично мислене
у учениците. Друг акцент в преподаването на ИКТ се поставя върху игрово базираното обучение и безопасността в интернет. Анализът подчертава нуждата от по-ранно и систематично преподаване на ИКТ в българските училища, както и необходимостта от по-добра методическа подкрепа за учителите, с цел изграждане на солидна основа за бъдещо технологично развитие. Препоръчва се възприемане на някои добри практики от други страни за по-ефективно и цялостно развитие на дигиталните компетентности на учениците.

Авторски биографии

Автор: Любка Алексиева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Доцент, д-р.
Факултет по науки за образованието и изкуствата,
катедра “Начална училищна педагогика”
ORCID ID: 0000-0002-7877-5792
Researcher ID: AAE-4709-2019
Scopus Author ID: 57205143081
E-mail: l.aleksieva@fppse.uni-sofia.bg

Автор: Гергана Костадинова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

студент, 
специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“,
Факултет по науки за образованието и изкуствата
E-mail: gkkostadi1@uni-sofia.bg

Автор: Даяна Илиева, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

студент,
специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“,
Факултет по науки за образованието и изкуствата
E-mail: dayanavi@uni-sofia.bg

Автор: Диляна Кенанова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

студент,
специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“,
Факултет по науки за образованието и изкуствата
E-mail: dkenanova@uni-sofia.bg

Файлове за сваляне

Публикуван

25.09.2025

Брой

Секция

Теоретични и приложни изследвания