Culture, communication and intercultural misunderstandings: experience-oriented trainings

Автори

  • Лора Спиридонова Софийски университет „Св. Климент Охридски“ https://orcid.org/0000-0002-6534-9225
  • Стела Палиура Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Елени Невена Вазаиу Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Ралица Николова Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Цубаса Такахама Университет Тойо, Токио
  • Анна-Магдалена Шулце Католически университет в Айхщет, Германия

Ключови думи :

интеркултурна компетентност, учители, афективни аспекти, работа в екип, студенти

Резюме

Афективните аспекти на интеркултурната компетентност се изразяват в интеркултурна чувствителност чрез мотивираност към разбиране, оценяване и приемане на различията между културите. Статията представя ориентирани към опит тренинги като съдържание на дисциплината „Интеркултурно образование“ по отношение на тези афективни аспекти на интеркултурната компетентност на учителя. Тренингите са свързани с концепции за култура, комуникация и интеркултурни недоразумения в съвременното мултикултурно общество. Техните цели включват изразяване на гледни точки, опит и възприятия, дискусия и саморефлексия. Акцентът е върху рефлексията в екипната работа и отчитането на всяка индивидуална идея. Ориентираните към опит тренинги са последвани от задачи, свързани с когнитивните и поведенческите аспекти на интеркултурната компетентност на учителя.

 

Библиография:

Chen, G.M., Starosta, W. (1998-1999). A review of the concept of intercultural awareness. In: Human Communication, vol. 2, pp. 27-54.

Hofstede Insights: https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/.

Huber-Kriegler, M., Lázár, I. & Strange, J. (2003). Mirrors and Windows: An Intercultural Communication Textbook. European Centre for Modern Languages, Council of Europe: Graz, ISBN 92-871-5193-8.

Intercultural communication resource pack, SALTO Cultural Diversity Resource Centre, UK National Agency, London.

Kinast, E.-U., Schroll-Machl, S. (2010). Handbook of Intercultural Communication and Cooperation. Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG, Göttingen / Vandenhoeck & Ruprecht LLC, Oakville, CT, U.S.A. ISBN 978-3-666-40327-9.

Schwartz, S. (2003). A Proposal for Measuring Value Orientations across Nations. The Hebrew University of Jerusalem, Available at: https://www.researchgate.net/publication/312444842

Ting-Toomey, S. (1999) Communicating across Cultures. New York: The Guilford Press Wiio, O. A. (1978). Wiio's laws - and some others. Finland: Welin-Goos.

Авторски биографии

Автор: Лора Спиридонова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Доц. д-р във Факултета по науки за образованието и изкуствата, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Област на научни интереси: предучилищна педагоика, педагогически технологии на игровото взаимодействие, интеркултурно образование. Адрес: София, бул. „Шипченски проход“ № 69A.

Автор: Стела Палиура, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Студент във Факултета по науки за образованието и изкуствата, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Адрес: София, бул. „Шипченски проход“ № 69A.

Автор: Елени Невена Вазаиу, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Студент във Факултета по науки за образованието и изкуствата, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Адрес: София, бул. „Шипченски проход“ № 69A.

Автор: Ралица Николова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Студент във Факултета по науки за образованието и изкуствата, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Адрес: София, бул. „Шипченски проход“ № 69A.

Автор: Цубаса Такахама, Университет Тойо, Токио

Студент в университета Тойо, Токио.

Автор: Анна-Магдалена Шулце, Католически университет в Айхщет, Германия

Студент в Католическия университет в Айхщет, Германия.

Файлове за сваляне

Публикуван

27.08.2025

Брой

Секция

Добри педагогически практики