Анализ на резултатите от проведено проучване за геометричните знания и умения, изучавани в началните класове
Ключови думи :
геометрия, математика, начално училище, обучение на студенти, резултатиРезюме
Настоящата статия представя анализ на резултатите от проведен тест със студенти-педагози от две специалности на Факултет по науки за образованието и изкуствата, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Студентите, бъдещи начални учители се обучават в ОКС „Бакалавър“ и са трети курс. Целта на теста е установяване на подготовката и знанията на студентите-педагози по отношение на геометричния учебен материал за началните класове преди да се запознаят с темата „Геометрия“ в лекционния курс по дисциплината.
При обучението на студентите от специалностите „Предучилищна и начална училищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика и чужд език“ в семинарните и практическите упражнения по дисциплината „Дидактика на математиката“ беше проведен тест, включващ 12 затворени въпроса от учебния материал – геометричните знания и умения, изучавани от първи до четвърти клас.
Проведеното проучване установи знанията на студентите-педагози. Резултатите са използвани с научна цел за формиране на изводи и препоръки, свързани с повишаване качеството на обучението на студентите-педагози в семинарните и практическите упражнения по съответната дисциплина. Статията представя част от изследователската работа по Национална програма „Млади учени и постдокторанти“ - https://www.mon.bg/bg/100542.
Библиография:
Кирова, Г. (2018). Сравнителен анализ на геометричното съдържание в новите български учебници по математика за трети клас, International scientific conference: Knowledge, Knowledge International Journal, V 28.3, 991-996, Skopie.
Кирова, Г., Алексиева, Л., Душков, Ив., Зафирова, Л., Христова, Г. (2017). Измерване на резултатите от обучението по математика в края на четвърти клас (10-11 годишни ученици), Годишник на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”, том XXI D, Научни трудове от конференция „Иновации в образованието“, Университетско издателство „Епископ Константин Преславски”, 856-874.
Кирова, Г. (2009). Типични грешки по математика, допускани от учениците при самостоятелни работи (изходно ниво) в подготвителната група/клас и в началните класове. Начално образование, 4, 24.
Учебна програма по математика за І клас. (2015). МОН, С. (https://www.mon.bg/bg/1699).
Учебна програма по математика за ІІ клас. (2016). МОН, С. (https://www.mon.bg/bg/1997).
Учебна програма по математика за ІІI клас. (2017). МОН, С. (https://www.mon.bg/bg/1689).
Учебна програма по математика за ІV клас. (2018). МОН, С. (https://www.mon.bg/bg/2190).
Kirova, G. (2017). The geometric education contents the new study sets of mathematics for first grade, International scientific conference: Knowledge, Knowledge International Journal, V 19.2, Skopie. (Global Impact and Quality Factor 1.322 (2016) ISSN 1857-4439