Иновативни методи и техники за оценяване на учениците

Автори

  • Любен Витанов Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Ключови думи :

методи и техники за оценяване, иновативни методи и техники за оценяване и рефлексия на учениците

Резюме

Оценяването е ключов компонент в процеса на обучение. От неговата ефективност зависи не само диагностиката на академичните постижения на учениците, но и тяхната мотивация и успех в училище. Оценяването е в динамична връзка с рефлексията, която дава възможност за по-добро планиране, организиране и провеждане на преподаването и ученето. Затова оценяването трябва да се провежда с разнообразни методи и техники, включително и нетрадиционни, за да осъществява своите констатиращи, диагностични, мотивационни и прогностични функции в учебния процес.

В статията се разглеждат същността и педагогическите възможности на някои иновативни методи и техники за оценяване и рефлексия. Много от тях се използват успешно в работата на много ефективни учители, но все още не се прилагат в масовата практика.

 

Библиография:

Андреев, М. (2001). Процесът на обучението: Дидактика. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Василев, В. (2006). Рефлексията в познанието, самопознанието и практиката. Пловдив: Макрос.

Гюрова, В., Божилова, В., Вълканова, В., Дерменджиева, Г. (2006). Интерактивността в учебния процес. София: Европрес.

Делибалтова, В. (2018). Същност и граници на оценяването на резултатите от обучението. В: Чавдарова – Костова, С., В. Делибалтова, Д. Господинов. (2018). Педагогика. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Стърнбърг, Р., Уилямс, У. (2014). Педагогическа психология. София: Изток-Запад.

Хуторской, А. (2001). Современная дидактика. Санкт Петербург: Питер. Петров, П. (2016). Съвременна дидактика. София: Авангард Прима.

Радев, П. (2005). Обща училищна дидактика. Пловдив: УИ „Паисий Хилендарски“.

НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, обн. – ДВ, бр. 74 от 20.09.2016 г., в сила от 20.09.2016 г.; изм. и доп., бр. 78 от 29.09.2017 г., в сила от 29.09.2017 г.

Active Learning and Teaching Methods for Key Stage 1&2. (2007). Belfast: A PMB Publicaton.

Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21 (1), 5 – 31.

Me Inc.Thematic Unit. (2008). Belfast: CCEA. https://ccea.org.uk/.

Mueller, J. (2005). The authentic assessment toolbox: enhancing student learning through online faculty development. Journal of Online Learning and Teaching, 1(1), 1 – 7. Mueller, J. (2016). Authentic assessment toolbox. http://jfmueller.faculty.noctrl.edu/ toolbox/whatisit.htm.

Ogle, D. (1986) K-W-L: A Teaching Model That Develops Active Reading of Expository Text. The Reading Teacher. 1986, 39, 564 – 570.

Saarinen, A., Seitamaa-Hakkarainen, P., & Hakkarainen, K. K. (2017). The functions and benefits of the eportfolio in craft education at the primary level. Design and Technology Education: an International Journal, 21(3).

Stan, L. A. (2021). The „Traffic Light“ Method in the Context Evaluation-Self-Evaluation of Preschoolers. Acta Didactica Napocensia, 14(1), 208 – 213.

Theodosiadou, D., & Konstantinidis, A. (2015). Introducing e-portfolio use to primary school pupils: Response, benefits and challenges. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 14(1), 17 – 38.

Wiggins, G. P. (1993). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits of testing. Jossey-Bass.

Moon, J. (2004). A Handbook of Reflective and Experiential Learning: Theory and Practice. London, NY: Routledge.

Gibbs, G. (1988). Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Oxford: Further Education Unit, Oxford Polytechnic.

Yang, J. (2018). Teachers’ Role in Developing Healthy Self-esteem in Young Learners: A study of English language teachers in Finland. Joensuu: University of Eastern Finland.

Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21 (1), 5 – 31.

Möller, J., & Marsh, H., W. (2013). Dimensional Comparison Theory. Psychological Review, 120 (3), 544 – 560.

Авторска биография

Автор: Любен Витанов, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Доц. дн, Софийски университет „Св. Кл. Охридски“, Факултет по науки за образованието и изкуствата, катедра „Начална училищна педагогика“. Област на научните интереси: методика на обучение по технологии и предприемачество, методика на педагогическата работа в часа на класа, методи за активно учене и др. Адрес: ФНОИ, София, бул. „Шипченски проход“ № 69A

Файлове за сваляне

Публикуван

27.08.2025

Брой

Секция

Теоретични и приложни изследвания