Възможности за постигане на икономическа грамотност чрез учебното съдържание по История и Цивилизации в 8. клас
Ключови думи :
стопански живот в Ново време, училищно историческо образование, икономическа грамотност, гражданско образованиеРезюме
Настоящата статия има за цел да изясни как учебното съдържание по предмета „История и цивилизации“ в 8. клас допринася за формирането както на представи за стопанския живот в Новото време, така и на икономическа грамотност на учениците. Изучаването на епохата от края на ХV до началото на ХХ век дава възможности на подрастващите да усвоят важни икономически понятия. Статията разглежда, анализира и сравнява актуалните учебници и учебните помагала с оглед поставената цел. Посочени са добрите примери в тях, които съдействат в най-голяма степен за изграждането на началната икономическа грамотност на учениците, която е важна част от формирането на тяхната гражданската култура. Знанията на младите хора за стопанския живот в миналото могат да бъдат полезни за тях предвид бъдещото им успешно включване в стопанския и социалния живот на българското общество.
Библиография:
Вълчев, Р. (2003). Образование за демократично гражданство. Книга за учителя. Среден курс. С., 2003.
Гаврилов, Б., Славчев, К., Стоименова, Б. (2017). История и цивилизации за 8. клас. изд. „Просвета“, София.
Грозев, К., Михнева, Р., Зарков, Т., Николова, М. (2017). История и цивилизации за 8. клас. „Даниела Убенова-Даниела Биланска“ ЕТ, София.
Държавен вестник, бр. 79, 13 октомври 2015 г. Закон за предучилищното и училищното образование.
Захариев, З. (2001). Гражданско образование, Книга за учителя. София.
Коларова, Ц. (2014). Гражданско образование в университета. София.
Матанов, Хр., Вачков, Д., Стоянов, Б., Табакова, К., Карабоева, Е. (2017). История и цивилизации за 8. клас. ИК „Анубис“, София.
Пантев, А., Павлова, В., Велинова-Тренчева, З., Костадинова, П., Ботев, Р. (2017). История и цивилизации за 8. клас. изд. „Булвест 2000“, София.
Толмачева, Р. П. (2003). Экономическа история. Москва.
Ядгаров, Я.С. (2009). История экономических учений. Москва.
Учебна програма по история и цивилизации за VІІІ клас (общообразователна подготовка). Достъпно от: https://www.mon.bg/bg/1999.
Broadberry, Federico & Klein. (2010). Sectoral developments, 1870–1914. – The Cambridge Economic History of Modern Europe. 2: 1870 to the Presents. Cambridge.
Cameron, R. (1993). A Concise Economic History of the World: From Paleolithic Times to the Present. Second Edition, Oxford.
Carreras, Alb., Josephson, C. (2010). Aggregate growth, 1870 – 1914. Growing at the production frontier – The Cambridge Economic History of Modern Europe. 2: 1870 to the Presents. Cambridge.
Dennison, Tr., Simpson, J. (2010). Agriculture – The Cambridge Economic History of Modern Europe. 1: 1700 – 1870. Cambridge.