Ключови характеристики на арттерапията като специфичен подход в социалната работа
Ключови думи :
арттерапия, индивидуален подход, социална работаРезюме
Комплексният характер на социалната работа включва различни подкрепящи дейности, имащи за цел постигане на положителен резултат при работата с потребителя. Настоящото изследване поставя фокус върху същностната характеристика на творческите методи и маркира базови компоненти на арттерапевтичния процес при работа с уязвими лица с ограничени възможности от здравословен характер. Наред със стандартните похвати в социалната работа, арттерапията като специфичен подход предоставя възможност за персонализирана подкрепа, адаптирана към конкретните нужди и творчески предпочитания на ползвателите. Индивидуалният подход в контекста на арттерапевтичния процес спомага на ползвателите за преодоляване на функционалните им ограничения, за изграждане на положителен емоционален фон и самоизразяване чрез изкуството, за насърчаване на творчеството. Практиката показва, че успехът на интеграционния процес на уязвимите потребители се реализира чрез предоставянето на широк обхват от социални услуги в общността. Интегративният подход в социалната работа и успешното въвличане на потребителите в процеса на социална интеграция им дават възможност да живеят в равноправно обществото, да участват и да се реализират в различни социални и творчески дейности, да се адаптират и да развиват умения за комуникации с другите хора.
Библиография:
Бетенски М. (2002) Что ты видишь? Новые методы арт-терапии, Москва:ЭКСМО-Пресс.
Закон за предучилищно и училищно образование Обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 1.08.2016 г.
Закон за социалните услуги, Обн. ДВ, бр. 24 от 22.03.2019 г., в сила от 1.07.2020 г изм., бр. 8 от 28.01.2022 г., в сила от 1.01.2022 г.
Жечев, Ж. (2020) Арт терапия. Мотивация за социална активност на децата чрез изкуството. - Шумен: Шуменски университет.
Копытин, А.И. (2002) Теория и практика арт-терапии, Лань. ISBN 5-318-00710-4.
Лебедева, Л.Д. (2003) Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. СПб.: Речь. ISBN 978-5-9268-0831-6.
Медведева, E., Левченко, И., Комиссарова, Л., Добровольская, Т. (2001) Артпедагогика и арттерапия в специальном образовании: Учеб. для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений. Москва: Академия.
Минков, Ж. (2018) Системата за социална политика и хората с увреждания в България, Политически анализи. - София: Нов български университет.
Национална стратегия за хората с увреждания 2021-2030. - София: Министерски съвет на Р. България, 2020.
Никитин В., Цанев П. (2018) Образ и сознание в арт-терапии / Изд. 2, Когито-Центр, ISSN 2683-0159.
Осипова, Е.,А., К. В. Полежаева (2017) Проблемы и перспективы применения арт-терапии в социальной работе. – Системная интеграция в здравоохранении No6 (36). Екатеринбург (РФ).
Рудестам, К. (1999) Груповая психотерапия. - СПб.: Питер Ком.
Сусанина, И.В. (2007) Введение в арт-терапию: учебное пособие. - Москва: Когито-Центр.
Bathje M. Art in Occupational Therapy: An Introduction to Occupation and the Artist / The Open Journal of Occupational Therapy, Western Michigan University. - Kalamazoo (USA), 2012. - Vol.1, URL: Art in Occupational therapy.
Европейски консорциум по арттерапия https://www.ecarte.info/