Резилианс подход при супервизия на специалисти от отдел „Закрила на детето“
Ключови думи :
супервизия, резилианс подход, социалнопедагогическа работа, специалисти от отдел „Закрила на детето“, клиенти, деца и родители в рискРезюме
Настоящата статия цели определяне характера на връзката между супервизията и резилианс подхода в практическото ѝ прилагане при специалисти от отдел „Закрила на детето“. Супервизията е разгледана теоретично, като е изведена възможността за нейното концептуализиране през различни теории. В тази връзка е представен подходът резилианс като еклектична концепция за подкрепа чрез силните страни на личността. Теоретично са изведени фактори за резилианс, които помагат на хората за справяне след преживени травматични събития. Супервизията е разгледана теоретично и емпирично в две полета за подкрепа. Първото е емоционална подкрепа на супервизора към чувствата и преживяванията на супервизирания специалист и повишаване на професионалните му компетентности. Второто поле цели индиректна подкрепа към клиента на социалнопедагогическа помощ при работата по случай. Емпиричното проучване е качествено изследване на ежемесечни доклади от проведени супервизии с 45 специалисти, работещи в отдел „Закрила на детето“ към дирекция „Социално подпомагане“ в област Пазарджик и област Пловдив за период от една година.
Библиография:
Бояджиева, Н. (2008) Супервизия и подготовка за консултиране в социалната работа. Българско списание по психология, 1-4, 721–729.
Бояджиева, Н. (2014) Педагогика на свободното време. В: Сапунджиева, К. (съст.). Академични полета на социалната педагогика (с. 327-363). София: „Св. Климент Охридски“.
Владинска, Н. (1994) Въведение в история и теория на социалната работа. Велико Търново: „Св. св. Кирил и Методий“.
Владинска, Н., Върбанова, П. (2002) Супервизията – същност, форми и полета. ФИЦЕ бюлетин.
Илиева Б. (2012) Дейността на социалния работник в отделите за закрила на детето. Русе: Русенски университет „Ангел Кънчев“.
Илиева, Б. (2016) Социалнопедагогическа работа по случай в отделите за закрила на детето. В. Търново: НВУ „В. Левски“.
Карагьозов, Ив. (2015) Профилът на работещите и приложението на супервизията в социалнопедагогическите услуги. Управление и образование, 4, 99–106.
Карагьозов, Ив. (2016) Личността на специалиста, предлагащ супервизия, и сферата на професионалните му компетенции от гледна точка на работещите в социалните услуги. Интердисциплинарни логопедични практики, Т.2, 124-129.
Карагьозов, Ив. (2016) Кратък преглед на развитието и същността на процеса супервизия. Интердисциплинарни логопедични практики, Т. 2, 109–112.
Карагьозов, Ив. (2017) Предизвикателства и предпоставки за супервизията като алтернативна форма за овладяване на проблеми от професионален характер при специалистите от ресурсните центрове към Министерството на образованието и науката. Педагогика, 7, 940–962.
Мeханджийска, Г. (2008) Супервизията в социалната работа. София: „Изток-Запад“.
Николов, Цв. (2017) Работата с общност при социално-педагогическата подкрепа на безнадзорни деца. Годишник на СУ, ФНПП, Т. 108.
Нунев, С. (2002) Основи на социалната работа. Шумен: Антос.
Нунев, С. (1999) Супервизията при професионално-практическата подготовка на социалните педагози / социалните работници. Педагогика, 12, 44 – 53.
Петрова-Димитрова, Н. (2014) Супервизия в социалната работа. София: Веда Словена ЖГ.
Петрова-Димитрова, Н. (2007) Резилиансът – да го открием, София: ИСДП.
Станева, Я. (2017) Критерии за резилианс при родители в риск от раздяла с децата им (изследване на случай), Педагогика, 7, 928-939.
Станева, Я. (2022) Супервизията в социалнопедагогическата работа на специалисти с деца и ученици, Педагогика, 5, 633-647.
Cyrulnik, B. (1999) Un merveilleux malheur, Paris.
Cyrulnik, B. (2015) Préface, Et alors, Papa?, Question de résilience, Editions Bastingage, Bordeaux.
Fonagy, P. (2001) L’origine de la sexualité infantile. Réflexions autour de l’article de Daniel P.
Kadushin, A. (1968) Games People Play in Supervision. Social Work Supervision, Classic statements and clinical issues. Carlton Munson.
Lösel, F., Bender, D. (1999): Von generellen Schutzfaktoren zu differentiellen protektiven Prozessen: Ergebnisse und Probleme der Resilienzforschung. In: G. Opp, M. Fingerle & A. Freytag (Hrsg.), Was Kinder stärkt. Erziehung zwischen Risiko und Resilienz (pp. 37–58). München: Reinhardt.
Manciaux, M. (2002) La resilience: etat des lieux, Geneve: Medecine & Hygiene.
Manciaux, M., Vanistendael, S., Lecompte, J., Cyrulnik, B. (2001) La résilience: état des lieux , Genève: Médecine & hygiène.
Rutter, M. (1998) Implications of Resilience Concepts for Scientific Understanding, Developmental Psychopathology, SGDP Centre, Institute of Psychiatry, De Crespigny Park, Denmark Hill, London, United Kingdom.