Предизвикателства към публиката

иновативно представяне на класическата музика

Автори

  • Марта Танева

Ключови думи :

музикално образование, класическа музика, традиция, иновации

Резюме

Съпротивлението към класическата музика на новите  поколения може да бъде преодоляно чрез използване на иновационния  потенциал на институциите на музикалното образование при формирането  на музикален вкус. Иновациите в музикалното възпитание избягват най-ефективно маскирането на консерватизма като традиция. Прегледът  на някои основни автори спомага да се очертае кръгът на основните агенти на музикалното възпитание с пряко влияние върху възприемането  на класическата музика. Техният иновационен потенциал може да се определи като основополагащ в този контекст. Това са Институциите на висшето музикално образование, Музикалните творци (композитори и  изпълнители), Държавата с нейната културна политика, Институциите на средното образование, Семейството, Специфични институции, Пазарът  и Обществото с неговата култура. Технологиите правят възможно от  „образователен натиск“ те да открият възможности за преминаване към ефективен подход за обучаване в тази посока по множество начини.  Успехът на този подход допринася за приближаване на звука на оркестъра и сложната полифонична линия на класическата музика до различни публики и на свой ред допринася за модерността на традицията, съхранена в  новата епоха на високите технологии и изкуствения интелект като нова социална реалност.

 

Източници:

Бижков, Краевски 1999: Бижков, Г., Краевски, В. Методология и методи на педагогическите изследвания, УИ „Св. Кл. Охридски“

Тодорова 2014: Тодорова, М. Клопката на изоставането: модерност, темпоралност и източноевропейският национализъм – В: Либерален преглед https://www.librev.com/index.php/prospects/science/2295-2014-01-27-13-43-30 

Караатанасов 2016: Караатанасов, В. Методически практики в обучението по компютърен нотопис и приложна оркестрация. Автореферат.

Bennett 2008: Bennett, D. Understanding the classical music profession: The past, the present and strategies for the Future. Routledge.

European Commission 2014: Horizon 2020 in brief. European Union. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ff01eb01-755b-4401-95be-6a10701c6d28

European Commission 2021: Creative Europe 2021–2027. European Union. https://ec.europa.eu/culture/sites/default/files/2021-06/creative-europe-2021-2027-brochure-web.pdf

Frith 2011: Frith, S. Creativity as a social fact. In D. Hargreaves, D. Miell In: R. MacDonald (Ed.), Musical imaginations: Multidiscipliniary perspectives on creativity, performance, and perception (pp. 62–72). Oxford University Press.

Lawrence, Buchanan 2017: Lawrence, T. B., Buchanan, S. Power, institutions and organizations. – In: R. Greenwood, C. Oliver, T. B. Lawrence, R. E. Myer (Eds.), The SAGE handbook of organizational institutionalism (pp. 477–506). Sage.

O’Neill 2019: O’Neill, S. Developing leadership capacities with generation Z students in higher music education. – In: D. Bennett, J. Rowley & P. Schmidt (Eds.), Leadership and musician development in higher music education (pp. 87–102). Routledge.

Rowley, Rowley, Bennett, Dunbar-Hall 2015: J., Bennett, D. & Dunbar-Hall, P. Creative teaching with performing arts students: Developing career creativities through the use of e-Portfolios for career awareness and resilience. – In P. Burnard, E. Haddon (Eds.), Activating diverse musical creativities: Teaching and learning in higher music education (pp. 241–259). Bloomsbury.

Schediwy , Loots, Schediwy, Bhansing 2018: L., Loots, E. & Bhansing, P. With their feet on the ground: A quantitative study of music students’ attitudes towards entrepreneurship education. Journal of Education and Work, 31(7–8), 611–627. https://doi.org/10.1080/136390.80.2018.1562160

Ski-Berg 2022: Ski-Berg, Veronica. Between innovation and tradition: The balancing act of the ‘protean’ music student. Norwegian Academy of Music, Norway. URL: https://nrme.no/index.php/nrme/article/view/3699/8054

Schumpeter 1934: Schumpeter, Joseph. The theory of economic development. Harvard University Press.

Sogner 2018: Sogner, K. Creativity, innovation, and the production of wealth. – In E. Heath, B. Kaldis. In: A. Marcoux (Eds.), The Routledge companion to business ethics (pp. 326– 342). Routledge.

https://fiveelements.dropdowncommunity.com/

https://bnr.bg/horizont/post/101218799/drop-down-community-ot-klasikata-do-nai-modernite-techenia-v-muzikata-i-obratno,

Файлове за сваляне

Публикуван

10.09.2025