D. Damyanova ЗА НЯКОИ ПО-МАЛКО ПОЗНАТИ МНОГОЧАСТНИ ВОКАЛНИ ТВОРБИ НА ПЕТЪР СТУПЕЛ

Автори

  • Гл. ас. д-р Диана Данова-Дамянова

Ключови думи :

Петър Ступел, вокална музика, оратория, кантата, детска музика, архиви

Абстракт

Отношението на композитора Петър Ступел (1923 – 1997) към словото е специално – не само поради жанровата специфика на преобладаващата част от обемното му творчество, а като осъзната необходимост от връзка с литературата. Особено важно е да се подчертае водещата роля на текстовете при създаването на неговата вокална музика.

Освен добре познатата и многократно изпълнявана оратория „Държава Пионерия“, Петър Ступел е автор на още няколко многочастни вокални творби за деца, наименувани от автора си като оратории и кантати. Някои от тях са отпечатани и / или издадени на грамофонни плочи, а други, макар и специално поръчани от детски хорови формации, са останали само като следи във времето от тяхното първо изпълнение или други изпълнения в годините около тяхното създаване. Към момента се откриват две такива произведения: „Сърце като слънце“ – оратория за два хора – детски и смесен и струнен камерен оркестър по текст на Георги Струмски, чийто ръкопис е запазен в архива на Хорова школа „Милка Стоева“ – Бургас, и тричастната кантата „Усмихнати звезди“ за камерен струнен оркестър и детски хор по текст на Кръстьо Станишев, запазена в копие от ръкописа в архива на Хорова школа „Проф. Георги Димитров“ – Ямбол. Екземпляри от тези две творби не се намират в личния архив на композитора.

Текстът е опит за осветляване на малко познатите или съвсем забравени днес детски оратории и кантати на любимия на поколения български деца композитор Петър Ступел.

Авторска биография

  • Гл. ас. д-р Диана Данова-Дамянова

    Д-р Диана Данова-Дамянова е главен асистент в Сектор „Музика“ на Института за изследване на изкуствата при Българската академия на науките. В сферата на изследователските ѝ интереси са съвременни музикални фестивали, съхранение на културно наследство, проучване на непознати страници от българската музикална история.

    Автор е на книгите „Musica Nova в българската музикална култура” (2009) и „Софийски музикални седмици“. Студии върху историята и настоящето на фестивала“ (2024). Публикува студии и статии в научни периодични издания („Българско музикознание”, „Музикални хоризонти”), в поредиците „Българското историческо музикознание: подходи и конкретизации” и „Нови идеи в музикознанието”, в сборници с доклади от научни конференции („60 години изкуствознание в БАН”, „Изкуствоведски четения”, „Академични пролетни четения”), както и музикално-публицистични материали в „Музика Viva”, „Платформа за изкуства“ и други

Публикуван

30.10.2025