Стари и нови репертоарни политики в ученическата оркестрова практика

Автори

  • Яна Ибришимова

Ключови думи :

самодейност, репертоар, ученически духов оркестър, аранжимент, марш, преработка

Резюме

Признатата значимост на ученическите и младежки духови оркестри за формиране на качествени естетически критерии в подрастващите, провокира интереса към техният настоящ репертоар, а резултатите от изследването му са отразени в тази публикация. Основната ѝ цел е изясняване на посоката на развитие в тази област и изясняване на процесите, довели до съвременния облик на практиката. Музикалните предпочитания на съставите са разгледани от различните гледни точки: историческо време (от периода на възникване на практиката до наши дни), културни потребности и материални възможности. Наблюденията върху тези условия изясняват връзката между традиционно установения репертоар и съвременните тенденции в областта на духовата музика. Изложението е структурирано чрез условно групиране на съставите по сходни белези. Подходът показва общото и индивидуалното в решенията на отделните оркестри, разкрива преобладаващите тенденции и позволява извеждане на необходимите изводи. Изследването използва емпирични методи – посещения на концерти, интервюта с ръководители на ученически духови оркестри, интернет източници и др.

 

Цитирана литература:

Булева, М. (2019) Минор и радост: опит за проникване в музикалното мислене през масовата песен от 40-те до края на 50-те години на XX век, София: Българско музикознание, 4, с. 51

Вълчинова-Чендова, Е. (2000) Градската традиционна инструментална култура в България, София: Пони, с. 163–164

Драганова, Р. (2020) Музиката в българското училище в края на XIX и началото на XX век София: БАН, с. 5

Махан, К. Хроника, (1926) Стара Загора: Кавал, бр. 2, с. 4

Маркова, Ц. (1992: ДФ Полипринт Враца) Дунавско хоро закичено с алено мушкато, с. 65

Найденова, Г. (2016), Политиката към музикалната самодейност в контекста на политиката в областта на музикалната култура по времето на Комитета за наука, изкуство и култура (1948 – 1954, София: Алманах, 8

Николова, Ю. (2017) Свищовските духови оркестри, Духовата музика на Търговската гимназия „Димитър Хадживасилев“ Свищов: с. 78

Русев, Н. (1975) Ученическите духови оркестри на нов етап, София: Комитет за изкуство и култура, Център за художествена самодейност, с. 20

Славова, Ц. (2017) От бай Дико до „Тико, тико…“ или магията на духовата музика, София: Музикални хоризонти, 9, с. 9

Сотирова, В., Драганова, Р., Калоферова, Г., Матеева, З. (2018) Музика за 7 клас, София: Просвета, с. 52

Терзиев, Н. (1938-39) „За ученическите музики“, София: Музикална мисъл, Кн. 1, Год. 2, с. 12

Тричков, Б. (1931), Училищните духови музики у нас, София: Музикален живот, г. 1, с. 1

Електронни източници:

Балкантон (1993) плоча на Представителен детско-юношески духов оркестър „Стефан Стефанов“ при Народно читалище „Светлина“, Гара Елин Пелин, с художествен ръководител и диригент Добрин Иванов (https://www.youtube.com/watch?v=wwii1BMtea8)

Денчева, K. (28.09.2022) Лятна музикална академия Копривщица, споделено вълшебно приключение с музика (https://brass.bg/summer-academy-2022/) Посетен на 17.01.2024 г.

Тодорова, E. (21.10.2019) „Джуниър бенд“ – детският духов оркестър, който покори интернет (https://dariknews.bg/novini/interviu/dzhuniyr-bend-detskiiat-duhov-orkestyr-kojto-pokori internet-2192718) Посетен на 13.03.2023.

Файлове за сваляне

Публикуван

10.09.2025