„Враговете на народа“: войната на Тръмп срещу американските медии

Автори

  • Десислава Сотирова ФЖМК, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

DOI :

https://doi.org/10.60060/MLg.2025.18.71-86

Ключови думи :

медии, Тръмп, врагове на народа, комуникационна стратегия, дела шамари

Абстракт

В тази статия се анализира политическия дискурс на президента на САЩ Доналд Тръмп спрямо медиите, както и мерките, които той предприема във „войната“ срещу тях, както я описват анализатори. Комуникационната стратегия на Тръмп срещу пресата създава опасен прецедент в една от най-старите демокрации. Тя включва реторика, при която медиите не се възприемат като коректив на властта, а като политически опонент. Президентът целенасочено използва популистка и исторически натоварена терминология, за да консолидира подкрепата на своите избиратели. Той превръща медийната атака в централна ос на политическата си реторика. По време на първия си мандат като президент (и продължавайки в последващата си политическа кариера), той оказва и продължава да оказва институционален натиск, включително чрез завеждане на SLAPP дела (дела „шамари“). Тръмп систематично и публично заклеймява определени медийни издания и ги определя като „врагове на народа“.

Авторска биография

  • Автор: Десислава Сотирова, ФЖМК, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    Д-р Десислава Сотирова е главен асистент в катедра „Радио и телевизия“ във Факултета по журналистика и масова комуникация, Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Автор е на монографията „Събитията в рамка. Медийно отразяване на евроатлантическата интеграция на Западните Балкани (1999 – 2018 г.)“ (2022) и множество научни публикации. Изследователските ѝ интереси са в сферата на телевизионната комуникация, международната журналистика и медийните изследвания.

Публикуван

2025-12-10

Брой

Раздел (Секция)

Articles

Най-четените статии от същия автор(и)