„Враговете на народа“: войната на Тръмп срещу американските медии
DOI :
https://doi.org/10.60060/MLg.2025.18.71-86Ключови думи :
медии, Тръмп, врагове на народа, комуникационна стратегия, дела шамариАбстракт
В тази статия се анализира политическия дискурс на президента на САЩ Доналд Тръмп спрямо медиите, както и мерките, които той предприема във „войната“ срещу тях, както я описват анализатори. Комуникационната стратегия на Тръмп срещу пресата създава опасен прецедент в една от най-старите демокрации. Тя включва реторика, при която медиите не се възприемат като коректив на властта, а като политически опонент. Президентът целенасочено използва популистка и исторически натоварена терминология, за да консолидира подкрепата на своите избиратели. Той превръща медийната атака в централна ос на политическата си реторика. По време на първия си мандат като президент (и продължавайки в последващата си политическа кариера), той оказва и продължава да оказва институционален натиск, включително чрез завеждане на SLAPP дела (дела „шамари“). Тръмп систематично и публично заклеймява определени медийни издания и ги определя като „врагове на народа“.