„Усъвършенствуване“ и „изчегъртване“ за политическа и медийна употреба

Автори

  • Ирина Гъркова Софийски университет „Св. Климент Охридски“

DOI :

https://doi.org/10.58894/SPND6085

Ключови думи :

политическа комуникация, популизъм, пропаганда, медиен език

Резюме

Изследването разглежда най-употребяваните в политическата комуникация думи в два исторически периода от развитието на страната-тоталитарния и посттоталитарния. Проследено е навлизането на лексемите „усъвършенстване“ и „изчегъртване“ в медийния дискурс с цел да бъдат проучено тяхното установяване в журналистическия речник и превръщането им в лексикални доминанти и емблеми на публичната комуникация в двата периода. Причините за журналистическото усвояване на представителните образци от политическата лексика са различни. В тоталитарната държава медиите безалтернативно възпроизвеждат идеологемите и езиковите клишета на властта и са деен участник в държавната пропаганда. В посттоталитарния период, в условията на свободен медиен дискурс, журналистите заемат за употреба думите, които медиатизираното политическото поведение и комуникация произвежда по таблоиден стандарт. Медийното тиражиране и преекспониране на модерната политическа лексика и в двата периода е индикация за доминиращата роля на властовия дискурс в публичната комуникация.

Използвани източници

Андреева 2015: Андреева, Д. Рицари на „малката правда“. В търсене на разследващата журналистика преди Десети ноември 1989 , Newmedia21, 2015

Аренд 1951: Аренд, Х. Произход на тоталитаризма, 1951

Брезински 1976: Брезински, С. Журналистическа стилистика, 1976

Ван Дайк 2006: Van Dijk, T. Discourse and Manipulation. Discourse & Society. Vol 17(2). https://doi.org/10.1177/0957926506060250

Василев 2018: Василев, С. Лидерство и медии, изд. Сивас, София, 2018, с.237-241

Виденов 1999: Виденов М. Езикът и общественото мнение, 1999, с.112

Виденов 1999: Виденов, М. Езикът и общественото мнение. АИ Проф. Марин Дринов, София, 1999, с.149

Виденов 2016: Виденов, М. Из моя езиковедски бележник, изд. Захарий Стоянов, София, 2016, с.16

Даскалова 2011: Даскалова, Н. Новинарската стойност на политическите субекти. сб. Медиите и политиката, съст. Георги Лозанов и Орлин Спасов, София, 2011, с.219

Дееничина 2006: Дееничина М., Репресивната функция на медиите в тоталитарното общество през случая „Една жена на 33“, сб. „Българската журналистика, 160 години, минало, настояще, перспективи“, 2006

Делийски 2020: Делийски, С., Символният смисъл в политическата комуникаци : Концептуалните метафори във всекидневния политически дискурс във Facebook и Дерманци. София, 2020.

Ефремов 2019: Ефремов, Е. Правни аспекти на журналистическото редактиране, изд. Фабер, 2019, с.28-33

Ефтимова 2014: Ефтимова, А. Медиен език и стил: теория и съвременни практики, унив. изд. „Св. Кл Охридски“, София, 2014

Ефтимова 2014: Ефтимова, А. Основите политически стилове днес са три. Любословие, 27.02. 2014 г. Достъпно на: https://luboslovie.bg/2014/02/27/%

Иванова 2021: Иванова, И. Езиковата мода в онлайн медиите: наблюдения върху някои комуникативни практики. Медии и език, 18 юли 2021, № 10, Достъпно на: https://medialinguistics.com/

Куцева 2011: Куцева, Г. Новите реалности: „медиатизиране“ на политиката или „политизиране“ на медийното съдържание. Медиите и политиката, съст. Георги Лозанов и Орлин Спасов. София, 2011, с.195

Липман 1922: Липман, У. Общественото мнение, Ню Йорк, 1922

Любенов 2017: Любенов, М. Партии, идентичност, популизъм. Портал Култура, 17 март 2017 г.,

Достъпно на: https://kultura.bg/web/%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%B8-%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D1%83%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D1%8A%D0%BC/

Малецке 1994: Малецке, Г. Психология на масовата комуникация, изд. къща Хъски, София, 1994, с.183

Монова 2014: Монова, Т. Новият журнализъм на Прехода. изд. Парадокс, София, 2012, с.21

Монова 2009: Монова, Т. Пресата през януари: таблоидизацията е завършена, политическите послания – безопасни ( анализ, базиран на данните от агенция „Маркет Линкс“, януари 2009). Фондация медийна демокрация, 1 март 2009 г. Достъпно на: http://www.fmd.bg/?p=978

Николова 2010: Николова, Р. Конституционноправни аспекти на свободата в медийната дейност, Достъпно на: file:///C:/Users/vivacom/Documents/%D0%A1%D0%9D%D0%98%D0%9C%D0%9A%D0%98%20%D0%97%D0%90%20%D0%A4%D0%91/law-journal1-2010-1.pdf

Петров : Петров, М. Журналистическите сатурналии. Професионални ролеви модели, информационни ценности и семиотични парадокси в тоталитарното и посттоталитарното общество

Чоролеева 2010: Чоролеева, М. „Езикова мода“ и процесите на развитие и обогатяване на лексиката. Многообразие в единството, № 1, 2010, с. 26-30, Достъпно на: http://tksi.org/SUB/papers/1-1/1-1-3.pdf.

Файлове за сваляне

Публикуван

01-07-2023

Как да цитирате

Гъркова, И. (2023). „Усъвършенствуване“ и „изчегъртване“ за политическа и медийна употреба. Медии и език , (14), 137–175. https://doi.org/10.58894/SPND6085