Европейската авторскоправна реформа и правото на образование
Ключови думи :
авторско право, право на образование, авторскоправна реформа на ЕС, изключения и ограничения от авторското право, образователно изключение, илюстриране за целите на преподаване, свободно използванеРезюме
В последните години кризата, причинена от COVID-19, съвпадна с протичащата в Европейския съюз (ЕС) реформа на авторското право. Дистанционното образование бе основна тема и в двата контекста. Една от целите на новата Директива (ЕС) 2019/790 на Европейския парламент и Съвета от 17 април 2019 година относно авторското право и сродните му права в цифровия единен пазар бе хармонизиране на режима за използване на защитени от авторското право произведения за целите на дистанционното и трансграничното образование. Под формата на задължително изключение от авторското право за целите на илюстрирането при преподаване ЕС се опита да проведе общоприложим механизъм за балансиране на конкуриращите се насрещни права: от една страна – изключителните авторски и сродни права, а от друга – основните човешки права на образование и свобода на изразяване. Макар срокът за въвеждане на този механизъм в националното право на държавите членки да изтече през месец юни 2021 г., мнозинството от тях не са готови с имплементирането на новите изисквания поради неясния им и противоречив характер. Във времена на засилен обществен интерес към възможностите за непрекъсващо онлайн обучение въпросът как националният законодател ще примири насрещните основни права в контекста на новото образователно изключение, остава особено актуален, включително в България.