Дигитализация на българското етнографско архивно богатство
Ключови думи :
научен етнографски архив, дигитализация, застрашени колекцииАбстракт
Текстът замислен като описание на плановете и усилията на екипа на АЕИФЕМ да модернизира, да приведе съответствие със съвременните технически и научни стандарти и да направи видимо наличното в него архивно наследство. Въпреки лошите условия на съхранение на архивните материали до момента, колекциите се радват на значителен интерес и внимание от страна на различни социални и професионални групи. Целта на представената дигитализация е да се даде възможност за световно разпространение на ценните визуални и наративни данни за културата, особено от прединдустриалния ѝ период, които досега не са били широко популяризирани.
Библиография:
Левски, Д. (2017). Цифрови светлинни сензорни матрици – от ерата на динозаврите до днес. Българска наука, 96.
Първанов, И. (2021). Дигитален атлас на българския танцов фолклор. Зони на разпространение според теренните проучвания в етнохореологията. PhD dissertation, manuscript, Sofia: IEFSEM.
Brennen, S., & Kreiss, D. (2014). Culture Digitally – Digitalization and Digitization. Retrieved from http://culturedigitally.org/2014/09/digitalization-and-digitization/ (accessed 05.03.2022).
Butterworth, J., Pearson, A., Sutherland, P., & Farquhar, A. (2018). Remote Capture: Digitising Documentary Heritage in Challenging Locations. Cambridge, UK: Open Book Publishers.
DIN–German national standard. (2019). DIN SPEC 15587 – Recommendations for digitization of cinematographic film. Retrieved from European Standards: https://www.en-standard.eu/din-spec-15587-recommendations-for-digitization-of-cinematographic-film/ (accessed 22.04.2023).
Fulton, W. (1997-2019). A few scanning tips. Retrieved on November 03, 2019, from https://www.scantips.com/chap3c.html (accessed 30.04.2023).
Iraci, J. (2017). The Digitization of VHS Video Tapes. Retrieved from Canadian Preservation Institute: https://publications.gc.ca/collections/collection_2018/pch/CH57-3-1-31-2016-eng.pdf (accessed 19.04.2023).
Iraci, J., Hess, R., & Flak, K. (2017). The Digitization of Audio Tapes. Retrieved from Canadian Conservation Institute: The Digitization of Audio Tapes – Technical Bulletin 30 – Canada.ca (accessed 19.04.2023).
ISO/TR 13028:2010. Retrieved from International Organization for Standardization: https://www.iso.org/standard/52391.html (accessed 20.04.2023).
Johnson. (2021). Preservation Digitization Standards for the Digitization of Physical RNA records. Retrieved from National Archives of Australia: https://www.naa.gov.au/sites/default/files/2022-01/Preservation-Digitisation-Standards-2021.pdf (accessed 20.04.2023).
Leggett, E. (2021). Digitization and Digital Archiving: A Practical Guide for Librarian. Rowman & Littlefield.
Microsoft Docs. (2017). Types of Bitmaps. Retrieved on 10.11.2019 from https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/framework/winforms/advanced/types-of-bitmaps?view=netframework-4.7.2 (accessed 22.04.2023).
Pushkar, O., & Sibilyev, K. (2011). Information Systems and Technologies. Summary of Lectures. Retrieved on October 12, 2019, from http://www.repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/5879 (accessed 25.04.2023).
Stark, H. (1982). Application of Optical Fourier Transforms. New York: Academic Press.
Villarreal. (2020). The Use of 3D Apparel Simulation Software for Digitizing Historic. PhD dissertation, manuscript, NC State University Libraries. Retrieved from https://repository.lib.ncsu.edu/bitstream/handle/1840.20/38170/etd.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed 22.04.2023).
Zigouris, P. (2021). Contemporary Methods of Digitization. Athens: Panagiotis Zigouris.