Мотивация за посещения на обекти на културно наследство от световно и национално значение

Автори

  • Маргарита Боева Софийски университет "Св. Климент Охридски" image/svg+xml

Ключови думи :

Шумен, посещения на обекти на КН, мотивация, повторни посещения, източници на информация

Абстракт

Настоящата статия изследва мотивацията на хората, пътуващи, за да посетят обекти на културното наследство. Тя ползва емпирични данни, събрани с полу-структуриран количествен въпросник сред посетителите на пет от многото обекти на културно наследство в района на град Шумен. Проследява мотивацията на посетителите от източниците на информация за обектите през посещението на място до повторното посещение на същия обект.

Откритие на изследването е, че независимо колко значим е един обект на културното наследство, то – когато историята се комбинира с привлекателна природа, повторното посещение на същия обект е много по-вероятно. Данните също показват, че когато даден обект се посещава от един турист за първи път, то потребността от познание за историята е основната движеща сила. Познанието надгражда идентичността, което ясно може да се види в мотивите на родителите, които – независимо дали пътуват до даден обект за първи или втори път – пътуват, за да запознаят децата си с тяхното културно наследство. Потребността от познание прозира във времето, което хората прекарват на даден обект – независимо от продължителността на престоя им, с включена или не нощувка, типично те посещават един или два обекта за времето на престоя си и си тръгват с убеждението, че ще се върнат отново за другите обекти в същия район.

Важно заключение на изследването е, че туристическите агенции и уебсайтове играят сравнително малка роля в избора на дестинация. Вместо това, препоръката на приятели и роднини е ключовият канал, следван от социалните медии – и двата, подкрепени от познанията, идващи от училище и от книгите. Масовите медии и книгите често мотивират повторно посещение на даден обект.

 

Библиография:

Dai et al. 2019: Dai, Tianchen, Hein, Carola, Zhang, Tong. Understanding How Amsterdam City Tourism Marketing Addresses Cruise Tourists’ Motivations Regarding Culture. Tourism Management Perspectives, vol. 29, 157-165.

Koufodontis 2022: Koufodontis, Nikolaos Iason. UNESCO Urban World Heritage Sites: Tourists’ Awareness in the Area of Social Media. Cities, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0264275122001834 [accessed May 23, 2022].

Medina-Viruel et al. 2019: Medina-Viruel, Miguel Jesus, Lopez-Guzman, Tomas, Galvez, Jesus Claudio Perez, Jara-Alba, Carol. Emotional Perception and Tourist Satisfaction in World Heritage Cities: The Renaissance Monumental Site of Ubeza and Baeza, Spain. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, vol. 27.

Murdy et al. 2018: Murdy, Samanta, Alexander, Matthew, Bryce, Derek. What Pulls Ancestral Tourist ‘Home’? An Analysis of Ancestral Tourist Motivations. Tourism Management, vol. 64, 12-19.

Naipeng et al. 2021: Naipeng, (Tom) Bu, Pan, Steve, Kong, Haiyan, Fu, Xiaoxiao, Lin, Bingna Lin. Profiling Literary Tourist: A Motivational Perspective. Journal of Destination Marketing & Management, vol. 22, 100659.

Niemezyk 2013: Niemezyk, Agata. Cultural Tourists: ‘An attempt to classify them’. Tourism Management Perspectives, vol. 5, 24-30.

Prayag et al. 2022: Prayag, Girish, Pung, Jessica Mei, Lee, Craig, Chiappa, Giacomo Dei. The Self-concept and Psychological Antecedents of Intention to Recommend a Heritage Site: The Moderating Effect of Visitor Type. Tourism Management Perspectives, vol. 42, 100962.

Vargas et al. 2021: Vargas, Elena Para, de-Juan-Ripoll, Carla, Panadero, Marta Bueno, Alcaniz, Mariano. Lifestyle Segmentation of Tourists: The Role of Personality. Heliyon, vol. 7, Issue 7, e07579.

Vladimirov 2021: Vladimirov, Zhelyu. Cultural Heritage as a resource for local development 2021, Scientific News, Bulletin ‘Heritage BG’, N1, 9-15.

Авторска биография

  • Автор: Маргарита Боева, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    Margarita Boeva is a member of the research team who conducted an empirical study among visitors in the Shumen cultural heritage area under the lead of Prof. Zhelyu Vladimirov, Sofia University ‘St. Kliment Ohridski’. She is a senior researcher in NOEMA marketing research company. Her interests are focused on business and brand competitiveness, brand building, consumer segmentation in the fields of tourism, lifestyles, FMCG, financial services and other.

       

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-09-18