Социални и икономически ползи от туризма на културното наследство в град Шумен

Автори

Ключови думи :

Шумен, обекти на КН, български туристи, мотиви, ползи

Абстракт

Целта на това изследване е да се разкрият социалните и икономическите ползи от развитието на туризма на културното наследство в град Шумен през 2021 г. Фокусът е върху възприятията и оценките на български туристи, тъй като поради пандемичната ситуация почти няма чуждестранни посетители. Изследването се основава на данни посредством стандартизиран въпросник от 508 посетители на пет значими обекта на културното наследство (Мадарският конник, Шуменската крепост, „Създатели на българската държава“, Томбул джамия и Регионалният исторически музей). В проучването се търси отговор на следните изследователски въпроси: (1) Какви са мотивите за посещение, впечатленията, оценките и препоръките на посетителите на тези обекти? (2) Какви са икономическите ползи за обектите на културното наследство и града? Резултатите показват, че родните туристи се възползват главно от добрата комбинация от история и красива природа на тези места, докато обектите на културното наследство не могат да се издържат само от собствените си приходи и се нуждаят от допълнителна подкрепа.

 

Библиография:

Програма за развитие на туризма в община Шумен 2018 – 2021 г. Достъпно от: https://obs.shumen.bg/decisions/1886903.pdf

Adie, Hall 2017: Adie, Bailey Ashton, Hall, C. Michael. Who Visits World Heritage? A Comparative Analysis of Three Cultural Sites. Journal of Heritage Tourism, 12(1), 67-80. https://doi:10.1080/1743873X.2016.1151429.

Antуn et al. 2017: Antуn, Carmen, Camarero, Carmen, Laguna-Garcнa, Marta. Towards a New Approach of Destination Loyalty Drivers: Satisfaction, Visit Intensity and Tourist Motivation. Current Issues in Tourism, 20(3), 238 – 260. https://doi.org/10.1080/13683500.2014.936834.

Ashworth 2008: Ashworth, Gregory. How do Tourists Consume Heritage Places? In: Lehtimдki, M. (ed.): Cultural Heritage and Tourism. Potential, Impact, Partnership and Governance. A book on cultural heritage and tourism to inspire policy makers and practitioners at all levels, proceedings of the III Baltic Sea Region Cultural Heritage Forum, Vilnius, 25 – 27 September 2007. Vilnius, 52 – 58.

Ashworth, Tunbridge 1990: Ashworth, Gregory, Tunbridge, John. The Tourist-Historic City. London: Belhaven Press.

Cristofle 2012: Cristofle, Sylvie. Patrimoine culturel, tourisme et marketing des lieux : Nice et la Cфte d’Azur entre dйsirs de territoire et dйveloppement. In: Fournier, L. S., Crozat, D., Berniй-Boissard, C., & Chastagner, C. (Eds.). Patrimoine et valorisation des territoires. Paris: L’Harmathan, 17-36. https://doi:hdl.handle.net/10400.12/133.

Di Pietro, Mugion, Renzi 2014: Di Pietro, Laura, Mugion, Roberta Guglielmetti, Renzi, Maria Francesca. Cultural Technology District: A Model for Local and Regional Development. Current Issues in Tourism, 17(7), 640 – 656. https://doi.org/10.1080/13683500.2013.789006

Halpenny et al. 2018: Halpenny, Elizabeth, Kono, Shintaro, Moghimehfar, Farhad. Predicting World Heritage Site Visitation Intentions of North American Park Visitors. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 9(3), 417 – 437. https://doi.org/10.1108/JHTT-10-2017-0109.

Kempiak et al. 2017: Kempiak, Joanna, Hollywood, Lynsey, Bolan, Peter, McMahon-Beattie, Una. The Heritage Tourist: An Understanding of the Visitor Experience at Heritage Attractions. International Journal of Heritage Studies, 23(4), 375 – 392, https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1277776.

Lуpez-Guzmбn et al. 2018: Lуpez-Guzmбn, Tomas, Gбlvez, Jesъs Claudio Pйrez, Fernбndez, Guzmбn Antonio Muсoz, Leуn, Leonardo Torres. Studying World Heritage Visitors: The Case of Cuenca, Ecuador. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 8(3), 372 – 386. https://doi.org/10.1108/JCHMSD-03-2018-0017

Marinov et al. 2020: Marinov, Vasil, Assenova, Mariana, Nikolova, Vera, Kazakov, Atanas, Mitova, Radenka, Petkova, Elena. Profile of Visitors to Cultural Heritage Attraction in Bulgaria. Proceedings of the 6th International Scientific Conference GEOBALCANICA 2020 (12-14 May). http://dx.doi.org/10.18509/GBP.2020.44.

Ramires et al. 2018 : Ramires, Ana, Brandao, Filipa, Sousa, Ana Cristina. Motivation-based Cluster Analysis of International Tourists Visiting a World Heritage City: The Case of Porto, Portugal. Journal of Destination Marketing and Management, 8, 49 – 60. http://doi.org/10.1016/j.dmm.2016.12.001.

Remoaldo et al. 2014a: Remoaldo, Paula C., Ribeiro, Josй C., Vareiro, Laurentina, Santos, Josй F. Tourists’ Perceptions of World Heritage Destinations: The Case of Guimarгes (Portugal). Tourism and Hospitality Research, 14(4), 206 218. https://doi.org/10.1177/1467358414541457.

Remoaldo et al. 2014b: Remoaldo, Paula C., Vareiro, Laurentina, Ribeiro, Josй C., Santos, Josй F. Does Gender Affect Visiting a World Heritage Site? Visitor Studies, 17(1), 89 – 106. https://doi.org/10.1080/10645578.2014.885362.

Ritchie, Hudson 2009: Ritchie, J.R. Brent, Hudson, Simon. Understanding and Meeting the Challenges of Consumer/Tourist Experience Research. International Journal of Tourism Research, 11(2), 111 – 126. https://doi.org/10.1002/jtr.721.

UNWTO 2018: United Nations World Tourism Organization. Tourism and Culture Synergies, Madrid. Retrieved from: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/ 10.18111/9789284418978 (01.10.2022).

Авторска биография

  • Автор: Желю Владимиров, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    DSc Zhelyu Vladimirov is a full Professor at the Faculty of Economics and Business Administration at Sofia University ‘St. Kliment Ohridski’. He teaches courses on HRM, Organizational change and Research
    methods. His main interests are in the field of small business competitiveness, entrepreneurship and the integration of cultural heritage in socio-economic development.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-09-18