Рентгено-флуоресцентен анализ Раманова спектроскопия на пигменти свързватели картини на български художници от колекцията на Красимир Дачев

Автори

Ключови думи :

Антон Митов, Борис Митов, Ярослав Вешин, идентификация

Абстракт

В Центъра по археометрия с лаборатория по консервация и реставрация (ЦАЛКР) с недеструктивни методи бяха изследвани пет картини с подписи на Антон Митов, Борис Митов, Ярослав Вешин от колекцията на Красимир Дачев – рентгено-флуоресцентен анализ, допълнен от Раманова спектроскопия. Картините бяха предварително разгледани под микроскоп, UV, ИЧ източник, спектрофотометър и цветови анализатор в Института за етнология фолклористика с Етнографски музей на Българската академия на науките (ИЕФЕМ-БАН) за установяване на автентичност по договор между института и собственика. Резултатите свидетелстват за използване на оловни, цинкови и земни пигменти (охри, сиена) с две изключения – цинковите бои липсват при Вешин, а в женския портрет, приписван на Борис Митов, няма оловни. В червения цвят на шала на изобразената жена, предполагаемо изпълнен ализарин (C14H8O4), се открива живак, а Рамановият спектрометър разпознава наличие на цинобър (HgS). Наблюдавани са грубо надживописване с тъмна боя и допълнително лаково покритие. Възможно е подписът да е поставен по-късно, но от химичните анализи не е получено ясно потвърждение. Картината на Антон Митов по-скоро е автентична, но вероятно са извършени недокументирани консервационни намеси, тъй като подложката е била сменена с фазер (след 1976?) и положен фирнис над старото лаково покритие.

 

Библиография:

Динова-Русева, В. (2004). Кръгозорът на Ярослав Вешин. – В: ЕК. Културен двумесечник. Държавна агенция за българите в чужбина, No 4, 2–8.

Иванова, В. (2003). Мюсюлмански образи и сцени в творчеството на А. Митов (1862–1930). – В: Български фолклор: списание за фолклористични, етноложки и антроположки изследвания, XXIX, No 2–3, 171–182.

Карлуковска, С. (1992). Борис Митов и академизмът в българското изкуство. – В: Проблеми на изкуството, 1992, No 3–4, 47–53.

Blockx, J. (1881). Peinture a l’huile: matériaux, définition des couleurs fixes et conseils pratiques, suivis d’une notice sur l’ambre dissous; compendium l’usage des artistes peintres. Gand.

Авторски биографии

  • Автор: Илия Николов, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    Iliya Nikolov, IEFSEM-BAS, restorer

  • Автор: Бойка Златева, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

    ChiefAssist. Prof. Dr. Boyka Zlateva, Sofia University ‘St. Kliment Ohridski’, Faculty of Chemistry and Pharmacy, Centre of Archaeometry with Laboratory of Conservation and Restoration (CALCR)

  • Автор: Анелия Николова, Българска академия на науките

    Aneliya Nikolova, NIGGG-BAS, IPS-BAS – project “INFRAMAT”

  • Автор: Деян Лесигярски, Българска академия на науките

    ChiefAssist. Dr. Deyan Lessigyarski, NIG-GG-BAS

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-09-18