Рентгено-флуоресцентен анализ Раманова спектроскопия на пигменти свързватели картини на български художници от колекцията на Красимир Дачев
Ключови думи :
Антон Митов, Борис Митов, Ярослав Вешин, идентификацияАбстракт
В Центъра по археометрия с лаборатория по консервация и реставрация (ЦАЛКР) с недеструктивни методи бяха изследвани пет картини с подписи на Антон Митов, Борис Митов, Ярослав Вешин от колекцията на Красимир Дачев – рентгено-флуоресцентен анализ, допълнен от Раманова спектроскопия. Картините бяха предварително разгледани под микроскоп, UV, ИЧ източник, спектрофотометър и цветови анализатор в Института за етнология фолклористика с Етнографски музей на Българската академия на науките (ИЕФЕМ-БАН) за установяване на автентичност по договор между института и собственика. Резултатите свидетелстват за използване на оловни, цинкови и земни пигменти (охри, сиена) с две изключения – цинковите бои липсват при Вешин, а в женския портрет, приписван на Борис Митов, няма оловни. В червения цвят на шала на изобразената жена, предполагаемо изпълнен ализарин (C14H8O4), се открива живак, а Рамановият спектрометър разпознава наличие на цинобър (HgS). Наблюдавани са грубо надживописване с тъмна боя и допълнително лаково покритие. Възможно е подписът да е поставен по-късно, но от химичните анализи не е получено ясно потвърждение. Картината на Антон Митов по-скоро е автентична, но вероятно са извършени недокументирани консервационни намеси, тъй като подложката е била сменена с фазер (след 1976?) и положен фирнис над старото лаково покритие.
Библиография:
Динова-Русева, В. (2004). Кръгозорът на Ярослав Вешин. – В: ЕК. Културен двумесечник. Държавна агенция за българите в чужбина, No 4, 2–8.
Иванова, В. (2003). Мюсюлмански образи и сцени в творчеството на А. Митов (1862–1930). – В: Български фолклор: списание за фолклористични, етноложки и антроположки изследвания, XXIX, No 2–3, 171–182.
Карлуковска, С. (1992). Борис Митов и академизмът в българското изкуство. – В: Проблеми на изкуството, 1992, No 3–4, 47–53.
Blockx, J. (1881). Peinture a l’huile: matériaux, définition des couleurs fixes et conseils pratiques, suivis d’une notice sur l’ambre dissous; compendium l’usage des artistes peintres. Gand.