Тертулиан de Anima 46 „сънуващият Сатурн“
скрито свидетелство за мита за Залмоксис в изгубеното произведение на Аристотел „Евдем“
Ключови думи :
фрагмент, македонска религия, тракийска религия, сънищаАбстракт
Авторът анализира пасаж в de Anima на Тертулиан, който приписва на диалог на Аристотел (по негово мнение загубеното произведение Евдем) разказ за Сатурн/Кронос, който сънува. Първо поставям тази история в собствения текст на Тертулиан и показвам, че споменаването на Сатурн не идва в разговор за богове, а за човешки същества, които сънуват. Тертулиан също посочва, че този Сатурн е роден приблизително по същото време като Приам. Така става ясно, че Аристотел разказал някаква история за „Кронос“, който е историческа личност, а не типичният Кронос гръцката митология, и че тази история за Кронос е аналогична на други разкази в Евдем за съня, напр. Сънят на Евдем. Въз основа на включването от Аристотел на други разкази за македонската тракийска/фригийска религия (най-вече Мидас Силен), считам, че Аристотеле представил македонски разказ, който смесва тракийския Залмоксис с гръцкия Кронос.
Библиография:
Попов, Димитър. (1995). Богът с много имена. София: Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Archibald, Zosia. (2010). Macedonia and Thrace. In: A Companion to Ancient Macedonia (eds. Joseph Roisman, Ian Worthington). Oxford: Blackwell, 326-41.
Bos, Abraham P. (1989). A Dreaming Kronos in a Lost Work by Aristotle. – L’Antiquité Classique, Tome 58, 88-111.
Bos, Abraham P. (2003). The Soul and Its Instrumental Body. A Reinterpretation of Aristotle’s Philosophy of Living Nature. Leiden and Boston: Brill.
Brisson, Luc. (2000). L’incantation de Zalmoxis dans le Charmide (156d-157c). In: Plato: Euthydemus, Lysis, Charmides: Proceedings of the V Symposium Platonicum: Selected Papers (eds. Thomas M. Robinson, Luc Brisson). Berlin: Academia Verlag, 278-86.
Brown, Malcolm Kenneth. (2002). The Narratives of Konon: Text, Translation and Commentary on the Diegeseis. Berlin: De Gruyter.
Carpenter, Rhys. (1946). Folk Tale, Fiction, and Saga in the Homeric Epics. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Christensen, Paul, Sarah C. Murray. (2010). Macedonian Religion. In: A Companion to Ancient Macedonia (eds. Joseph Roisman, Ian Worthington). Oxford: Blackwell, 428-45.
Chroust, Anton-Hermann. (1965). Aristotle and the Philosophies of the East. - The Review of Metaphysics, vol. 18, no. 3, 572-580.
Chroust, Anton-Hermann. (1972). Aristotle and the Foreign Policy of Macedonia. – The Review of Politics, vol. 34, no. 3, 367-94.
Dana, Dan. (2007). Zalmoxis et la quête de l’immortalité: pour la révision de quelques théories récentes. - Les Études Classiques, vol. 75, 93-110.
Diogenes. (2013). Diogenes Laertius: Lives of Eminent Philosophers, ed. T. Dorandi. Cambridge: Cambridge University Press.
Dodds, Eric R. (1951). The Greeks and the Irrational. Oakland: University of California Press.
Düring, Ingemar. (1956). Aristotle and Plato in the Mid-Fourth Century. - Eranos. Acta Philologica Suecana, vol. 54, 109-120.
Gaiser, Konrad. (1985). Ein Gespräch mit König Philip: Zum Eudemos. In: Aristoteles Werk und Wirkung: Paul Moraux Gewidmet 1. Band: Aristoteles und seine Schule (ed. Jürgen Wiesner). Berlin: De Gruyter, 457-484.
Gigon, Olof. (1950). Aristotles: Vom Himmel, Von der Seele, Von der Dichtkunst. Eingeleitet und neu übertragen von Olof Gigon. Zürich: Artemis.
Herodotus. (1890). The History of Herodotus, trans. G.C. Macaulay. London: Macmillan.
Herodotus. (2015). Herodoti Historiae, 2 vols., ed. N.G. Wilson. Oxford: Oxford University Press.
Hesychius Alexandrinus. (1953-1966). Hesychii Alexandrini lexicon, vols. 1-2, ed. K. Latte. Copenhagen: Munksgaard.
King, Carol J. (2010). Macedonian Kingship and Other Political Institutions. In: A Companion to Ancient Macedonia (Eds. Joseph Roisman, Ian Worthington). Oxford: Blackwell, 371-391.
McPherran, Mark L. (2004). Socrates and Zalmoxis on Drugs, Charms, and Purification. – Apeiron, vol. 37, no. 1, 11-33.
Murphy, David J. (2000). Doctors of Zalmoxis and Immortality in the Charmides. In: Plato: Euthydemus, Lysis, Charmides: Proceedings of the V Symposium Platonicum: Selected Papers (eds. Thomas M. Robinson, Luc Brisson). Berlin: Academia Verlag, 287-95.
Plato. (1903, repr. 1968). Platonis opera, vol. 3, ed. J. Burnet. Oxford: Clarendon Press.
Plutarch. (1928, repr. 1962). Plutarch’s Moralia, vol. 2, ed. F. C. Babbitt. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Plutarch. (1960). Plutarch’s Moralia, vol. 5.3, trans. M. Pohlenz. Leipzig: Teubner.
Popov, Dimitar. (2010). “Zalmoxis.” – In: Popov, Dimitar, Valeria Fol. The Deities of the Thracians. Sofia: ТАNGRA TanNakRaНГРА, 166-193.
Porphyry. (1886, repr. 1963). Porphyrii philosophi Platonici opuscula selecta, 2nd edition, ed. A. Nauck. Leipzig: Teubner, repr. Hildesheim: Olms.
Roller, Lynn E. (1983). The Legend of Midas. Classical Antiquity, vol. 2, no. 2, 299-313.
Ross, William D. (1960). Works of Aristotle Vol. XII: Select Fragments. Oxford: Oxford University Press.
Strabo. (1877). Strabonis Geographica, 3 vols., ed. A. Meineke. Leipzig: Teubner.
Suidae Lexicon. (2001). Suidae Lexicon, 4 vols. Lexicographi Graeci 1.1-1.4, ed. A. Adler. Leipzig: Teubner.
Tertullian. (1947). De anima: Edited with introduction and commentary by J.H. Waszink. Amsterdam: J.M. Meulenhoff.
Tertullian. (1961). Apologeticum. Verteidigung des Christentums, trans. Carl Becker. München, Kösel.
Vassileva, Maya. (1997). King Midas: Between the Balkans and Asia Minor. – Dialogues d’histoire ancienne, vol. 23, no. 2, 9-20.
Waszink, Jan H. (1947). Traces of Aristotle’s Lost Dialogues in Tertullian. – Vigiliae christianae, vol. 1.3, 137-149.