Недеструктивни анализи на цветовата палитра, позлатата лаковото покритие на икона
Ключови думи :
рентгенофлуоресцентна спектрометрия, раманова спектрометрия, инфрачервена спектрометрия, пигменти, археометрияАбстракт
ЦАЛКР беше изследвана икона с портативен рентгенофлуоресцентен спектрометър, микро-рентгенофлуоресцентен спектрометър, инфрачервен спектрометър, раманов спектрометър на Bruker. Беше установено, че златото в позлатата е с чистота от 19 до 21 К. Вероятно е подложен микстион /кехлибар, мастикс др./, както и цинобър, миниум или оловен жълт хромат. Предполагаме, че грундът е гипс или креда в комбинация пигмент – оловна бяла, възможно и цинкова, а лаковото покритие – растително масло с дамара. Черният пигмент вероятно е въглен, синият – индиго, червеният – цинобър и миниум с оловна бяла или жълт оловен хромат, реалгар. Зеленият пигмент се основава на медта, а заради арсена и титана подходящи възможности са медният арсенит или оливин, както и титанова жълта. В телесния цвят са измерени най-много олово и арсен, има и хром, което предполага оловна бяла, но и жълт оловен хромат, и орпимент.
Библиография:
Abdel-Ghani, M. (2015). Dating a Coptic Icon of Anonymus Painter by Spectroscopic Study of Pigment palette. – Mediterranean Archaeology and Archaeometry, Vol. 15, No 1, 23-37.
Coccato, Alessia, Moens, Luc, Vandenabeele, Peter. (2017). On the Stability of Mediaeval Inorganic Pigments: a Literature Review of the Effect of Climate, Material Selection, Biological Activity, Analysis and Conservation Treatments. – Heritage Science, volume 5, 12.
Konstantas, Alexander, Karapanagiotis, Ioannis, Boyatzis, Stamatis C. (2021). Identification of Colourants and Varnishes in a 14th Century Decorated Wood-Carved Door of the Dionysiou Monastery in Mount Athos. – Coatings 2021, 11, 1087, 1-12.
Mafredas, Thomas. (2017). The Colour Palette in the Byzantine Icons. (LAB COURSE A4). Kalamata. Достъпно на: https://www.academia.edu/31740791/ (достъп: 01.06.22).
Medhat, Abdallah, Ali, Mona, Abdel-Ghani, Mona. (2015). Analytical Investigation on a Coptic Wooden Icon from the 18th Century Using SEM-EDX Microscopy and FTIR Spectroscopy. – Mediterranean Archaeology and Archaeometry, 15, 1, 151-161.
Mekaj, Eglantina, Civici, Nikolla. (2019). Investigation of the Pigments Used in two 16th Century Icons Attributed to Onufri: Non-destructive Analysis by a Portable XRF Spectrometer. – Buletini i shkencave natyrore (University of Tirana) 28, 218-231.
Prati, Silvia, Volpi, Francesca, Fontana, Raffaella, Galletti, Paola, Giorgini, Loris, Mazzeo, Rocco, Mazzocchetti, Laura, Samorì, Chiara, Sciutto, Giorgia, Tagliavini, Emilio. (2018). Sustainability in Art Conservation: A Novel Bio-based Organogel for the Cleaning of Water Sensitive Works of Art. – Pure and Applied Chemistry, 90(2), 239-251.
Sandu, Irina, de Sa, Helena, Pereira, Manuel. (2011). Ancient ‘Gilded’ Art Objects from European Cultural Heritage: A Review on Different Scales of Characterization.– Surface and Interface Analysis.
Tauson, Vladimir R, Goettlinger, Joerg, Sapoznikov, Anatoly N., Mangold, Stefan, Lustenberg, Esfir E. (2012). Sulphur Speciation in Lazurite-type Minerals (Na,Ca) 8Al 6Si 6O 24 2 and TheirAnnealing Products: A Comparative XPS and XAS Study. – European Journal of Mineralogy, 24/1, 133-152.