Образователни практики за опазване и социализиране на културното наследство в читалищата – проблеми и перспективи
Ключови думи :
читалища, образование, законодателство, културно наследство, опазванеАбстракт
Статията извежда някои проблеми и перспективи при реализирането на образователни практики в областта на културното наследство (материално и нематериално) в читалищата. Развиваните в тях дейности, свързани с опазване, трансмисия, популяризиране, социализиране на традиционни знания и умения, както и поддържаните музейни колекции и архивни сбирки, са разгледани в контекста на действащото към момента читалищно законодателство и на прилаганите културни политики.
Библиография:
Закон 1996: Закон за народните читалища: https://www.lex.bg/laws/ldoc/2133897729
Закон 2009: Закон за националния архивен фонд: https://www.lex.bg/laws/ldoc/2135557636
Конвенция 2003: Конвенция за опазване на нематериалното културно наследство: https://ich.unesco.org/doc/src/00009-BG-PDF.pdf
Наредба 2009: Наредба № 6 за формиране, управление и идентификация на музейните фондове: https://www.lex.bg/en/laws/ldoc/2135657162
Ненова 2019: Ненова, Стела. Общности и читалищна институция в съхраняването на нематериалното културно наследство - нормативни документи и практики. – Български фолклор, № 1, 32–49.
Ненова 2016: Българските читалища и съхранението на фолклора. PhD Dissertation, IEFEM. София.
Сантова 2014: Сантова, Мила. Да уловиш не уловимото. Нематериално културно наследство. София, АИ "Проф. Марин Дринов".
Станоева 2021: Станоева, Ива. Читалищата и нематериалното културно наследство - откриване на нови полета. – В: Intangible Cultural Heritage, Current problems. М. Сантова, В. Ганева-Райчева и др. (eds.) 153– 165, София, АИ "Проф. Марин Дринов".