Лампа изображение на гръко-египетския бог Сарапис от Деултум

Автори

  • Весела Атанасова Българска академия на науките image/svg+xml

Ключови думи :

Тракия, Египет, Сарапис, Изида-Термутис, Сарапис-Агатодемон, римски лампи

Абстракт

По време на разкопки от 2009 г. археолози в античния град Деултум се натъкват на керамична лампа с нетипично за района изображение, датирана периода II – III век. Всъщност става дума за изображение на гръко-египетския бог Сарапис, който е  представен много рядка форма върху олтар и придружен от други божества. В статията се търсят сходни иконографски паралели и се обсъжда значението на всеки отделен елемент в композицията. Кои са изобразените божества, под каква форма същност фигурират върху лампата, каква връзката помежду им?

 

Библиография:

Атанасова, В. (2019). Египетските божества Изида и Сарапис в Сердика. – Thracia 24, 418–434.

Beaud, R. (1990). L’offrande du collier-ousekh. In: Studies in Egyptology Presented to Miriam Lichtheim, I (ed. S. Israelit-Groll). Jérusalem, 46–62.

Bricault, L. (2020). Les cultes isiaques dans le monde gréco-romain. In: Les cultes isiaques Serdica (eds. Vessela Atanassova, Laurent Bricault). Sofia: Paradigma, 14–33.

Deschênes, G. (1980). Isis-Thermouthis: exemple d’un biculturalisme. In: Mèlanges d’ètudes anciennes offerts a Maurice Lebel (eds. Jean-Benoit Caron, Michel Fortin, Gilles Maloney). Queìbec, 363–370.

Dunand, F. (1969). Les représentations de l’agathodeimon. À propos de quelques bas-reliefs du museìe d’Alexandrie. – Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale 67, 9–48.

Dunand, F. (1981). Agathodaimon. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae I. Zürich, 277–282.

Kobylina, M. M. (1976). Divinités orientales sur le littoral nord de la mer Noire. Études préliminaires aux religions orientales dans l’Empire romain 52.

Leclant, J., & Clerc, G. (1994). Osiris Kanopos. In: Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae VII/1. Bern, 129–130.

Malaise, M. (2009). Le calathos de Sérapis. – Studien zur Altägyptischen Kultur 38, 173–193.

Malaise, M. (2009a). Le basileion, une couronne d’Isis: origine et signification. In: Elkab and beyond. Studies in honour of Luc Limme (eds. Wouter Claes, Stan Hendrickx, Herman de Meulenaere). (Orientalia Lovaniensia Analecta 191). Leuven, 445–461.

Pietrzykowski, M. (1978). Sarapis – Agathos Daimon. In: Hommages M. J. Vermaseren (eds. Margreet de Boer, T. A. Edridge). Études préliminaires aux religions orientales dans l’Empire romain 68/3. Leiden, 959–966.

Podvin, J. L. (2011). Luminaire et cultes isiaques. (Monographies Instrumentum, 38). Montagnac: Editions Mergoil.

Quaegebeur, J. (1975). Le Dieu égyptien Shaï dans la religion et l’onomastique. Leuven University Press.

Tran Tam Tinh, V. (1981). Quelques representations insolites de Serapis. In: Mythologie gréco-romaine, mythologies périphériques: études d’iconographie [Colloques internationaux du C.N.R.S., 593] (eds. Lilly Kahil, Christian Augé). Paris, 145–150.

Tran Tam Tinh, V. (1983). Sérapis debout: corpus des monuments de Sérapis debout et étude iconographique, Études préliminaires aux religions orientales dans l’Empire romain 94. Leiden.

Veymiers, R. (2009). Ἵλεως τῷ φοροῦντι. Sérapis sur les gemmes et les bijoux antiques. Bruxelles: Académie Royale de Belgique.

Waldhauer, O. (1914). Kaiserliche Ermitage: die antiken Tonlampen. St-Pétersbourg.

Извори:

Pseudo-Callisthène, Roman d’Alexandre I, 32, 5-7, 10-13.

Авторска биография

  • Автор: Весела Атанасова, Българска академия на науките

    Vessela Atanassova is Assistant Professor at the Institute of Balkan Studies and Centre of Tracology at the Bulgarian Academy of Sciences. She studies the relations between Ancient Thrace and Egypt during the Antiquity.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-09-18