Свещено пространство без край

стенописно изображение на колонада от Епископската базилика на Филипопол

Автори

  • Ива Досева Българска академия на науките image/svg+xml

Ключови думи :

стенопис, имитация, колона, ортостат, преграда

Абстракт

Сред оскъдните свидетелства за стенописната украса на Епископската базилика на Филипопол е фрагмент в долния дял на северния портик, състоящ се от два живописни слоя, полагани последователно през ІV – V век и през V – VІ век. Изпълнени са в buon fresco, представляват имитация на камък. По-ранното изображение е на квадров градеж. Декорацията на втория живописен слой следва усложнена композиционна схема, т.нар „колони и ортостати“. В анализа са приведени аналози от различни материали от римския и ранновизантийския период. Изказва се предположението, че живописните колони в долния регистър на стените са проекция на реалните колони в църквата и изобразяват църковния интериор. Те се призвани да „отворят” в безкрайността сакралното пространство и да визуализират идеята, че то е Божи дом, вместилище на невместимото, в което Господ присъства невидимо и неописуемо.

 

Библиография:

Вълева, Юлия. Декоративни и иконографски особености на погребалната живопис (ІV-VІ век.). Изкуство, 1984, № 1, с. 20-25.

Вълева, Юлия. Елитна жилищна архитектура и декор в диоцеза Тракия. В: Станев, Ст., В. Григоров и Вл. Димитров (ред.). Изследвания в чест на Стефан Бояджиев, София: НАИМ, 2011, с. 17-56.

Кантарева-Дечева, Елена, Дечева-Учкунова, Райна. Проучване на стенна декорация – живопис и пластика от Епископската базилика на Филипопол. В: Втора международна научна конференция. Наука, образование и иновации в областта на изкуството, Пловдив, 24-26 октомври 2019, Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“, Пловдив, 2019, с. 385-390.

Кесякова, Елена. Аристократичният дом на Филипопол. В: Генчева, Е. (ред.) Studia in honorem Aleksandrae Dimitrova-Milcheva. Югоизточна Европа през античността, VІ в. пр. Хр. – началото на VІІ в. сл. Хр., София, 2008, с. 235-255.

Ракоција, Миша. Још једном о сликарствустарохришћанске гобнице са фигуралним представама у Нишу. У: Ниш и Византиjа, Ниш, XII, 2014, с. 49-70.

Anderson, Maxuell, L. Pompeian Frescos in the Metropolinan Museum of Art. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, Winter 1987/88. Vol. XLV, no. 3, p. 3-56.

Cyrilli Alexandriae Archiepiscopi Homilia, XI. PG 77. https://books.google.bg/. (accessed 13 September 2020).

Ćurčić, Sloboban. Architecture as Icon. In: Ćurčić, Sl. and Ev. Hadjitryphonos (eds.). Architecture as Icon: Perception and Representation of Architecture in Byzantine Art, Princeton, NJ: Princeton University Art Museum, 2010, p. 3-38.

Jelicic Radonic, Jasna. Ranokrscancke Freske u Lovrecini na Bracu. Prijateljev zbornik I Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji (Split), 1992, no. 32, р. 133-150.

Kantareva-Decheva, Elena, Stanev, Stanislav. New mosaic floors in the Episcopal basilica of Philippopolis. Proceedings of XIV Conference of Association Internationale pour l‘Étude de la Mosaïque Antique (AIEMA), (Nicosia, Cyprus, 15-19 October 2018). (in print).

Lidov, Aleksey. The Temple Veil as a Spatial Icon Revealing an Image-Paradigm of Medieval Iconography and Hierotopy. IKON, 2014, no. 7, p. 97-108.

Mincev, Aleksandar. Mosaiken aus der früchristlichen Basilika in der Han Krum-Strabe. Im: Pillinger, R., Al. Lirsch und V. Popova (Hg.). Corpus der spätantiken und frühchristlichen Mosaiken Bulgariens, Reihe: Denkschriften der philosophisch-historischen Klasse, Bd. 483, Reihe: Archäologische Forschungen, Bd. 25, Erscheinungsjahr, 2016, Nr 34, p. 25-37, Nr 2.

Nikolov, Dimitar. Malereifragmente einer fruhchristlichen Kirche in der Thermen. Im: Pillinger, R., V. Popova und B. Zmmermann (red.) Corpus der spätantiken und frühchristlichen Wandmalereien Bulgariens, Wien, 1999, p. 36-37.

Osterchout, Robert. The Virgin of the Chora: An Image and its Contexts. In: Osterchout, R. and L. Brubaker (eds.). The Sacred Image. East and West : Illinois Byzantine Studies IV. Chicago, 1995, p. 91-161.

Ousterhout, Robert. Eastern Medieval Architecture: The Building Traditions of Byzantium and Neighboring Lands. Onassis Series in Hellenic Culture. Oxford, 2019.

Petrova, Svetla. The Roman Architectonic Decoration Reused in the Early Christian Buildings of Parthicopolis. Патримониум. МК. Списание за културното наследство - споменици, реставрација, музеи, Скопје: Каламус 2017, Год. 10, бr. 15, с. 137-186.

Petrova, Svetla. The Baptistery of the Episcopal Basilica in Particopolis. In: Nis and Byzantium, Niš, 2016, XVI, p. 133-152.

Popova-Moroz, Vanya. Nicopolis ad Nestum. Wandmalereireste der früchristlichen Basilika 2 und deren Gräber. Im: Pillinger, R., V. Popova und B. Zmmermann (red.) Corpus der spätantiken und frühchristlichen Wandmalereien Bulgariens, Wien, 1999, p. 81-83, Nr 66.

Popova-Moroz, Vanya. Sandanski. Malereifrgmente der Basilika 1 und des angeschlossenen Gebäudekpmplexes. Im: Pillinger, R., V. Popova und B. Zmmermann (red.) Corpus der spätantiken und frühchristlichen Wandmalereien Bulgariens, Wien, 1999, p. 84-87, Nr 69.

Popova, Vanja, Lirsch, Alexander. Mosaiken aus der extramuralen sog. Basilila Nr 7 odre Basilika des Bitus. Im: Pillinger, R., Al. Lirsch, V. Popova (Hg.). Corpus der spätantiken und frühchristlichen Mosaiken Bulgariens. Reihe: Denkschriften der philosophisch historischen Klasse, Bd. 483, Reihe: Archäologische Forschungen, Bd. 25, Erscheinungsjahr, 2016, p. 410-421, Nr 92.

Rakocija, Miša. Painting in the crypt with an anchor in Niš. In: Nis and Byzantium. Niš, 2009, VII, p. 87-106.

Stanev, Stanislav, Tankova, Jeni. The Episcopal Basilica of Thracian (Plovdiv, Bulgaria). Proceedings of XVII International Congress of Christian Archaeology (Utrecht & Nijmegen, The Netherlands, 2-6 July 2018) (in print).

Stoyanova-Serafimova, Dimka. Sandanski. Wandmalereireste der Basilika 3. Im: Pillinger, R., V. Popova und B. Zmmermann (red.) Corpus der spätantiken und frühchristlichen Wandmalereien Bulgariens, Wien, 1999, p. 87-88, Nr 70.

Tutkuvski, Miško. Paintings in the Old Episcopal Basilica in Stobi – Analyses of the Technical-Technological Characteristics. Folia Archaeologica Balkanica, Skopje: Faculty of Philosophy, 2018, IV, p. 377-403.

Valeva, Julia. La peinture funéraire dans les provinces orientales de l’Empire romain dans l’Antiquité Tardive. Hortus Artium Medievalium (Journal of the International Research Center for Late Antiquity and Middle Ages), Zagreb, Croatia, 2001, Vol. 7, p. 167-208.

Valeva, Julia. La peinture murale en Thrace pré-romaine. In: Dubois, Y. avec U. Niffeler (dir.) Pictores per provincias II – status quaestionis, Actes du 13e Colloque de l’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA), Université de Lausanne, Anthropole, du 12 au 16 septembre. Antiqua 55. Basel, 2018, p. 37-54.

Valeva, Julia. La peinture romaine des provinces de Mésie, de Thrace et de Dacie. In: Dubois, Y. avec U. Niffeler (dir.) Pictores per provincias II – status quaestionis, Actes du 13e Colloque de l’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA). Université de Lausanne, Anthropole, du 12 au 16 septembre, Antiqua 55. Basel, 2018, p. 927-974.

Vladkova, Pavlina, Valeva, Julia. Fresco fragments from the extra muros residence in Novae (Sector VIIIA). In: XXIV International Limes Congress, Serbia, September 2-9, 2018 (in print).

Zimmermann, Barbara. Sandanski. Wandmalereireste der Basilika 4. Im: Pillinger, R., V. Popova und B. Zmmermann (red.) Corpus der spätantiken und frühchristlichen Wandmalereien Bulgariens, Wien, 1999, p. 88-92, Nr 71.

Δουκατά – Δεμερτζή, Σοφία. Η τοιχογραφία του Βαπτιστηρίου της Βασιλικής Α΄ των Φιλίππων. Σέμογλου, Αθ., Ι. Π. Αρβανιτίδου και Εμμ. Γ. Γούναρη (επιμέλεια). Σε: ΛΕΠΕΤΥΜΝΟΣ. Mελέτες Αρχαιολογίας και Τέχνης. Υστερη Ρωμαϊκη, Βυζαντινη, Mεταβυζαντινη Περιοδος. Θεσσαλονικη 2018, σ. 135-152.

Ενοτητα Πιεριας, Περιφερειακη. Διον. Σε: Ασημακοπουλου-Ατζακα, Π. (γενίκός συντονίμός) Σύνταγμα των παλαιοχριστιανικών ψηφιδωτών δαπέδων της Ελλάδος. ΙΙΙ. Μακεδονία-Θράκη, 2: Τα ψηφιδωτά δάπεδα της Μεκεδονίας και της Θράκης (εκτός Θεσσαλονίκης), Βυζαντινα Μνημεια 18 (ΑΠΘ, ΚΒΕ-ΜΙΕΤ), Θεσσαλονίκη 2017 Μερος Αʹ-Βʹ.

Авторска биография

  • Автор: Ива Досева, Българска академия на науките

    Д-р, доцент в сектор “Изобразителни изкуства” на Института за изследване на изкуствата, БАН. Научните й интереси са насочени предимно към изследване на изкуството от ранновизантийския период. Автор на монография върху ранновизантийската и средновековната архитектурна скулптура в Созопол, както и на множество студии и статии, публикувани в реномирани научни издания.

Файлове за сваляне

Публикуван

25.08.2025

Брой

Раздел (Секция)

Статии