Зрим звук

Филмите визуална музика в история на авангардното и експерименталното кино

Автори

  • Анджела Гоцис Българска академия на науките

Ключови думи :

авангардно кино, експериментално кино, безкамерни техники, визуална музика

Резюме

Текстът представя различни кинематографисти (авангардисти от първата половина на миналия век, както и съвременни експериментатори) и техните филми в опит да изясни понятието визуална музика в киното. Историческият преглед подпомага търсенето на корените на идеята за изкуство, в което звукът е зрим. Стремежът на авангардните кинематографисти да освободят киното от влиянието на останалите изкуства, не застига музиката, тъй като тя притежава сходна характеристика с подвижното изображение – развитие във времето. Хармоничното или хаотичното взаимодействие на музиката с кинематографичния образ провокира въображението на зрителите, които имат възможност за досег с кино, което се простира отвъд рамката на развлечението. Утвърдени в кинематографичния хронотоп техники съдействат за формиране на общи и разпознаваеми естетически белези на филмите визуална музика, макар и да не се изчерпват с тях. Поставен в полето на дигиталните технологии, филмът визуална музика едновременно е историческо наследство, образец за безпределността на въображението, и съвременна творческа практика.

 

Библиография:

Адорно, Теодор. Естетическа теория. София: Агата-А, 2019. 

Аструков, Йосиф. VideoDance. София: Сдружение „Танц БГ“, 2015. 

Маринчевска, Надежда. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. София.: Колибри, 2005. 

Милев, Неделчо. Теория на елементите на киното. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 1998. 

Нейкова, Радостина. Комиксът и киното. В: Изкуствоведски четения. София.: Институт за изследване на изкуствата – БАН, 2007, с. 324 - 328. 

Япова, Кристина. Музикалната естетика като тема от филм („Хауардс Енд» на Джеймс Айвъри). В: Изкуствоведски четения. София: Институт за изследване на изкуствата – БАН, 2010, с. 344 - 349.

Beckman, Karen (ed.). Animating Film Theory. Duke University Press, 2014. 

Campen, Cretien van. The Hidden Sense: Synesthesia in Art and Science. MIT Press, 2007.

Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen. Columbia University Press, 1990.

Dulac, Germaine. Writings on Cinema (1919-1937) [e-book]. Paris Expérimental, 2018.

Horak, Jan-Christopher (ed.). Lovers of Cinema. American avant-garde 1919-1945. The University of Wisconsin Press, 1995.

Horrocks, Roger. Art That Moves: The Work of Len Lye. Auckland University Press, 2013.

Mollaghan, Aimee. The Visual Music Film. Palgrave Macmillan, 2015.

Moritz, William. Optical Poetry: The Life and Work of Oskar Fischinger. John Libbey Publishing, 2004.

Pisters, Patricia. The Matrix of Visual Culture: Working with Deleuze in Film Theory (Cultural Memory in the Present). Stanford: Stanford University Press, 2003.

Авторска биография

Автор: Анджела Гоцис, Българска академия на науките

Докторант в Института за изследване на изкуствата – БАН (сектор „Екранни изкуства“). Работи в областта на фотографията. Научните ѝ интереси са насочени към изследване на авангардното и на експерименталното кино.

Файлове за сваляне

Публикуван

25.08.2025