Контактните копия на „Филмови кадри без заглавие“ на Синди Шърман и противоречието между постановка и импровизация в снимачния процес
Ключови думи :
фотография, автопортрет, кино, постановка, идентичност, феминизъм, копие без оригиналРезюме
Статията изследва поредицата „Филмови кадри без заглавие“ на Синди Шърман, анализирайки отношението между театралната постановка и импровизацията в снимачния процес. Контактните копия показват, че противно на популярната представа за строго режисиран маскарад, случайният детайл, жест и мимика активно участват в изграждането на социалната и на индивидуалната идентичност. Изследването разглежда контактните копия на дванадесет снимки и открива интересно противоречие в принципа на селекция. В част от снимките Шърман преднамерено изключва специфични лицеви изражения, придържайки се към личностовата неопределеност на героините си, докато в други избира най-яркия и категоричен характер. Така, вместо да изгради консистентен образ на стереотипните социални роли, възприети от неосъзнати жени, Шърман по-скоро показва различните степени на индивидуална включеност в социалното поле.
Библиография:
Бенямин, В. Озарения. София: Критика и хуманизъм, 2000.
Benjamin, W. A Short History of Photography. Screen, no. 1 (Spring), 1972, p. 2-26.
Cruz, A., Jones, А. Cindy Sherman: Retrospective. New York: Thames & Hudson, 2000.
Crimp, Douglas. “Pictures.” October, no. 8 (Spring), 1979, p. 75-88.
Krauss, R. Cindy Sherman 1975-1993. New York: Rizzoli International Publications, 1993.
Krauss, R. Optical Unconscious. Massachusetts Institute of Technology, 1993.