Ръчно рисуваните анимационни филми на Сузан Пит

Автори

  • Анджела Гоцис Институт за изследване на изкуствата – БАН

Ключови думи :

анимационно кино, анимационни техники, експериментално кино

Резюме

Текстът разглежда многообразието от ръчни техники, посредством които Сузан Пит създава своите анимационни филми. На всеки кадър авторката и екипът ѝ посвещават часове рисуване, моделиране, заснемане и обработка. Всеки филм на Пит е трудоемък процес, изискващ няколко години работа. Авторката използва анимационни техники, които предхождат компютърно генерираното изображение (CGI) – класическа плакова анимация, пясъчна анимация, тримерна анимация, рисуване директно върху филмовата емулсия и нейното издраскване.  Съвместяването на различни по своя генезис изображения и тяхното раздвижване във филмовото произведение преобразяват несломимостта на колективната реалност, заменяйки я с фантастика. Естетиката на Пит и изборът на визуално-артистични практики я отдалечават от тези на добре познатите и разпространени анимационни филми. Във филмите ѝ често липсва устойчиво конструиран наратив. Изображенията разкриват  психологични състояния, емоции и докосването между вътрешния свят на персонажите с външния колективен такъв. Пит дава образ на абстрактни теми като женската сексуалност, смъртта, депресията, връзката на човек с природата, съществуването на земни чудеса. Движението на рисунките по екрана представя изминато време и възможност за промяна. Музиката и звуковото оформление пораждат усещане за цялостно преживяване, докато онеричните изображения по екрана прескачат от едно чувство в друго. С богат тематичен и художествен колорит Сузан Пит отправя предизвикателство към въображението на зрителите.

 

Библиография:

Манчев, Б. Тялото-метаморфоза. С.: Алтера, 2007.

Маринчевска, Н. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. С.: Колибри, 2005

Милев, Н. Теория на елементите на киното. С.: Унив. изд. Св. Климент Охридски, 1998. Нейкова, Р. Божественото и човешкото в българската анимация. Проблеми на изкуството, 2004, No 2, с. 44-48.

Нейкова, Р. Анимационно и хронофотографско кино. Специфика на анимационния образ. В: Изкуство и контекст, ИИИзк - БАН, С. 2004.

Фингова, С. Монтажът на аудиовизуалното произведение. С.: Нов български университет, 2008.

Франц фон, М.-Л. Анима и анимус във вълшебните приказки. С. : Леге-Артис, 2004.

Gennep von, A. The Rites of Passage.Chicago: The University of Chicago Press, 1960.

Hannah, B. The inner journey: lectures and essays on Jungian psychology. Toronto: University of Toronto Press Incorporated, 2000.

Авторска биография

Автор: Анджела Гоцис, Институт за изследване на изкуствата – БАН

Докторант в Института за изследване на изкуствата – БАН (сектор „Екранни изкуства“). Работи в областта на фотографията. Научните ѝ интереси са насочени към изследване на авангардното и на експерименталното кино.

Файлове за сваляне

Публикуван

22.08.2025