Връзката между музика и политика на македонската културна сцена през последното десетилетие

Автори

DOI :

https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.119-134

Ключови думи :

музика, политика, култура, памет, Скопие 2014

Резюме

Текстът представя интердисциплинарен анализ на местната македонската музикална сцена през последното десетилетие чрез анализ на музикални проекти, вдъхновени от политическите действия на най-големите и управляващи партии ВМРО-ДПМНЕ и СДСМ. Изследването се основава на анализ на музикални албуми или песни от областта на съвременната и инди музика, реализирани през последните десет години и пряко вдъхновени от конкретни политически събития. Резултатите от изследването оформят няколко нива на действие за музикантите, за да изразят своето критично мнение за политическите събития чрез връзката на музиката с политика, памет, джендър и културата.

 

Библиография

 

Димков, Тони. 2016. „Бернајс пропаганда: Политика е за апсолутното мнозинство во оваа земја со груби плускавци и црно под ноктите“. МКД (посетено на 7.01.2023 г.).

Димов, Венцислав. 2019. Музиката за народа на медийния фронт (Меката власт на народната и популярна музика в Социалистическа България). София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Димов, Венцислав. 2020. „Етнопоп музика и власт на Балкантите (как една хибридна музика става мека сила в културните войни: медийно-антропологически прочити)“. В: Пейчева, Лозанка (съст. и ред.) Меката власт на популярната музика в медиите (по примери от България и Балканите). София: УИ „Св. Климент Охридски“, 12–63.

Григоров, Григор. 2017. „Градът като текст: семантика на символичните пространства, оформени чрез изградените по проект „Скопие 2014“ паметници“. В: Пейчева, Лозанка, Григор Григоров (съст.) Проекции на културните традиции: България-Македония. София: Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“, 27–74.

Леви, Клер. 2012. Музикалната пародия в края на 20 и началото на 21 век. София: Институт за изследване на изкуствата–БАН.

Папазова, Јулијана. 2016. „Меѓу музиката и меморијата: доживување на проектот „Скопје 2014“. В: Тодорчевска, Jелица и Опетческа-Татарчевска Ивона (уред.) Зборник на Струшка музичка есен 40 години „Струшка музичка есен“, Меморија и перспективи. Скопје: СОКОМ, 155–165.

Пейчева, Лозанка (съст. и ред.) 2020. Меката власт на популярната музика в медиите (по примери от България и Балканите). София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Јордановска, Мери. 2015. „Скопје 2014 достигна над 600 милиони евра“. Призма интернет страница, за промоција и јакнење на истражувачкото новинарство. (посетено на 7.01.2023 г.).

Atali, Žak. 2007. Buka. Beograd: Biblioteka XX vek.

Boym, Svetlana. 2001.The Future of Nostalgia. New York: Basic Books.

Deleuze, Gilles. 2004. Difference and Repetition. London, New York: Continuum.

Bernays Propaganda – Intervju“. 2016. BlaBlaTelevizija (посетено на 8.01.2023 г.).

Grossberg, Lawrence.1983. „The Politics of Youth Culture: Some Observations on Rock and Roll in American Culture“. Social Text, 2: 104–126.

Grossberg, Lawrence. 2010. Cultural Studies in the Future Tense. Durham and London: Duke University Press.

Kundera, Milan. 1990. The Book of Laughter and Forgetting. New York: Penguin.

Middleton, Richard. 2013. Voicing the Popular: On the Subjects of Popular Music. London, New York: Rutledge.

Mišina, Dalibor. 2013. Shake, Rattle and Roll: Yugoslav Rock Music and the Poetics of Social Critique. Ashgate.

Papazova, Julijana. 2017. Alternative Rock in Yugoslavia 1980-1991. Berlin: LAP.

Papazova, Julijana. 2018. „Poglednaženskost v ustvarjalnostiskladareljic v Republiki Makedoniji“. In: Stefanija, Leon, Bogunović Hočevar, Katarina (eds.). Ženskost v glasbiskladateljic po 1918 Pogledinekaterihmanjšihglasbenih kultur Evrope. Femininity in the female music since 1918 Views of some smaller musical cultures in Europe. Ljubljana: University, Faculty of Philosophy, 39–54.

Rosić, Branko. 2015. „Mustra za revoluciju, SrđaPopović“. Nedeljnik, 193: 55.

Schiffer, Sheldon. 2010. „The Cover Song as Historiography, Marker of Ideological Transformation“. In: Plasketes George (ed.) Play it Again: Cover Songs in Popular Music. Ashgate, 77–98.

Street, John. 2001. „Rock, Pop and Politics“. In: Frith, Simon, Straw, Will, Street, John (eds.). The Cambridge Companion to Pop and Rock. Cambridge: Cambridge University Press, 243–255.

 

Авторска биография

Автор: Юлияна Папазова, Европейски научен институт (ESI)

Юлияна Папазова получава докторска степен в Института за изследване на изкуствата – БАН в София. Основните ѝ области на изследване са: проучвания на популярната музика, алтернативния рок в Югославия, инди сцена в Югоизточна Европа. Папазова е получавала стипендии от Вишеградския фонд и SAIA за пост-докторантски научен престой в Университета „Коменски“ в Братислава. Нейни текстове са публикувани за: Bloomsbury, Routledge, Studia Musicologica–MTA, Budapest, Peter Lang-Frankfurt am Main, Journal of Creative Communications–SAGE, Rowman & Littlefield – Maryland, Bulgarian Musicology, Hudebnívěda и др. Участва в международни конференции: Оксфордския университет; Университета в Страсбург; Полската академия на науките, Варшава; Университета в Порто; Карловия университет, Прага; Академия Сибелиус, Хелзинки и др. Понастоящем Папазова е пост-докторант в European Scientific Institute-ESI, където работи по темата „Алтернативният рок на Балканите по време на пандемията от COVID-19“.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-04-06

Как да цитирате

Папазова, Ю. (2023). Връзката между музика и политика на македонската културна сцена през последното десетилетие. Семинар_BG, (26), 119–134. https://doi.org/10.60054/SBG.2023.26.119-134