Dimova НА КРЪСТОПЪТЯ НА СЕТИВАТА: ДВАДЕСЕТ ТЕЗИСА ЗА СИНЕСТЕЗИЯТА В ЕВРОПЕЙСКИЯ МОДЕРНИЗЪМ

ДВАДЕСЕТ ТЕЗИСА ЗА СИНЕСТЕЗИЯТА В ЕВРОПЕЙСКИЯ МОДЕРНИЗЪМ

Authors

  • Полина Димова University of Denver, Denver, CO, USA

Keywords:

синестезия и сетивна история, интермедиална адаптация, модерна литература, музика и живопис, абстрактно изкуство, Скрябин

Abstract

Статията проследява някои естетически, културни и научни дискурси на синестезията в модернизма, като представя двадесет тезиса за цветния слух от книгата на автора На кръстопътя на сетивата (Dimova, 2024). През призмата на невронауката и сетивната история синестезията е концептуализирана като физиологично, художествено и културно единство на сетивата. Явява се определяща фигура в модернизма, която в моята трактовка вдъхновява интермедиалните експерименти в модерното изкуство. В тази теория осмислям адаптацията чрез екфразата като пренос между изкуствата. Така твърдя, че синестетичните метафори предчувстват бъдещи мултимедийни адаптации. В основната част разглеждам някои интермедиални проекти, започвайки с музикалните драми на Рихард Вагнер и синестетичната им рецепция от Шарл Бодлер. По-нататък обсъждам как абстрактното изкуство на Василий Кандински и цветната музика на Александър Скрябин са вдъхновени от синестезията като сетивно, естетическо и мистично преживяване, спомогнало за възникването на абстрактното изкуство. Накрая предлагам методология на сетивното четене за анализ на интермедиални адаптации и в съвременното българско изкуство.

Author Biography

  • Полина Димова, University of Denver, Denver, CO, USA

    За автора: Д-р Полина Димова е доцент по руски език и литература в Денвърския университет, САЩ.  Получава докторска степен по сравнително литературознание в Калифорнийския университет, Бъркли. Изследователските й интереси включват модерна руска, немска и английска литература и връзките им с музиката, изкуството и науката. Сред публикациите й са книгата за модерната синестезия На кръстопътя на сетивата (Penn State University Press, 2024) и множество статии за мита и музиката на Александър Скрябин, Саломе на Оскар Уайлд и Рихард Щраус, творчеството на Сергей Прокофиев, електричеството в руската култура и съвременната българска литература. Била е стипендиант на фондация „Андрю Мелън“, Американския съвет на научните общества, Националната фондация за хуманитарни науки, Американското философско общество и Центъра за академични изследвания, София.

Published

2025-10-30