Културните теми във водещите български телевизии
Защо е важно да ги има и каква е ролята им в обществения дебат?
DOI :
https://doi.org/10.60060/MLg.2025.17.66-82Ключови думи :
медиен пазар, рекламен пазар, критично мислене, аудиторияАбстракт
Текстът се фокусира върху важността на културното съдържание и присъствието му във водещите български телевизии. Защо има смисъл да му се отделя специално място? Какви са приносите на културата за обществения живот и диалога. Културата на дебата, културните постижения, образците на високото изкуство са ключови за изграждането на критично мислене, основен фактор в битката с дезинформацията и пропагандата. Текстът описва какви могат да са ефектите от изчезването на културното съдържание във водещите български телевизии и как това рефлектира върху нивото на публичния разговор.
Използвана литература:
Варгас Льоса Марио (2013). Цивилизация на зрелището, изд. в София: Колибри.
Огнянова, Нели (2014) Медийна политика и право на Европейския съюз. София: УИ “Св. Климент Охридски“
Хабермас, Юрген (2023) Едно ново структурно изменение на публичността и делиберативната политика, изд. в София: ИК “Критика и хуманизъм”.
Хабермас, Юрген (2021) Комуникативният разум. ИК “Критика и хуманизъм”, София
Bourdieu, Pierre (1984) Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Harvard: University Press.
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures. Basic Books.
Fiske, John (1987) Television Culture. Studies in Communication Series. London: Methuen & Co.
Fiske, John, Hartley, John. (1978) Reading Television. London: Methuen & Co.
Raymond, Williams (1958) Culture and Society: 1780–1950. London: Chatto and Windus..
Taylor, Eduard. B. (1920) Primitive Culture: Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Language, Art and Custom. London: John Murray.
Използвани източници:
Агенция „Тренд“/Фондация „Институт Отворено общество – София“. 2023. Доверие в медиите (9-17 юли 2023).
Закон за радиото и телевизията. Lex.bg
Танева, Янина, Андреева-Попйорданова, Диана (2025). Достъп до култура. София: Фабрика за идеи, Обсерваторията по икономика на културата, Асоциацията за развитие на София, Гьоте-институт България.