ЕРЕС 101 НА СВ. ЙОАН ДАМАСКИН:доктринални различия между християнството и исляма в съпоставителен план
DOI :
https://doi.org/10.60061/fths.2020.2.53-81Ключови думи :
Св. Йоан Дамаскин, Християнство, Триадология, Христология, Пневматология, Ислям, Куран, Християнско-мюсюллмански споровеАбстракт
Най-ранната християнска перспектива към исляма е тази на св. Йоан Дамаскин, чиито аргументи са в основата си богословски. Настоящото изследване се фокусира върху Ерес 101: Исмаилити, като критически и сравнителен анализира доктриналните различия между християнството и исляма. Придържайки се към юдейското разбиране за абсолютната трансцендентност на Бога, Коранът представя свой собствен подход към идеологическия конфликт с християнството. Той отхвърля същността на християнското учение, особено Въплъщението на Словото Божие и спасението, произтичащо от това Въплъщение. Ислямът не признава божественото достойнство на Светия Дух; следователно, споменаването на Духа Божий в Корана се отнася до духа, който принадлежи на Аллах. За да се противопостави на антихристиянската ислямска перспектива, св. Йоан излага аргументи срещу кораническата рационализация на Троичната доктрина. Тези аргументи представят Светата Троица като състояние на взаимоотношения с Единствения Бог, като подчертават монархията в Светата Троица и силата на Кръста Христов. Основната цел на настоящото изследване е да покаже, че ислямът не успява да надхвърли Старозаветните представи и остава отделен от свободата, любовта и благодатта, разкрити в Новия Завет. Връзката между Бога и човечеството в Христос чрез Светия Дух остава неприемлива за исляма.
Файлове за сваляне
Публикуван
Брой
Раздел (Секция)
Лиценз
Авторски права (c) 2020 Annual of St. Clеment of Ohrid University of Sofia – Faculty of Theology

Публикация с Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.