Пародията в авторскоправната теория и практика

Автори

  • Веселина Манева Нов български университет

Ключови думи :

Пародия, пародиране, пародист, творчество, оригинално произведение, разпознаваемост, смешно, смях, съдебна практика, пародийна марка

Резюме

Настоящото изследване е насочено към изясняване на същността на пародията и проблеми те, свързани с нейното създаване и използване. Разгледани са нейните особености като произведение от гледна точка на литературната теория и използваните похвати при пародирането. Анализирана е пародията и като субективна форма на философската категория „смешно“. Специално внимание е отделено на мястото ѝ в авторскоправната теория, като се достига до извода, че тя е ново, самостоятелно и оригинално произведение. Направена е още съпоставка с производните произведения, цитирането, плагиатството, римейка и кавъра. В подкрепа на изложеното е изследвана правната уредба в Директива 2001/29/ЕС, практиката на СЕС, както и законодателствата на някои водещи в авторскоправната доктрина страни. Изложен е интересен казус от българската съдебна практика. Очертани са тенденциите за правно регламентиране на пародийните марки. В заключение е обоснована необходимост от въвеждане на пародията в действащото законодателство сред разпоредбите на чл. 24 ЗАПСП.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-08-12

Брой

Секция

Articles